Nya supertunneln till Tyskland har fått problem

Tyskland bara drygt två timmar bort. Nya supertunneln kommer kapa restiden rejält. Men nu är drömmen om motorväg rakt in i Tyskland försenad. 

Varje halvtimme lägger en färja till i danska Rödby på Lolland eller Tyska Puttgarden på ön Fehmarn. Snart är det här ett minne blott. Om några år ska en tunnel för både tåg och biltrafik vara klar. Om sommaren är det kö för att komma ombord på färjorna. De flesta turisterna på väg till och från norden tar det här och sedan Öresundsbron vidare norrut. Dessutom rullar mängder med turistbussar till den stora Bordershopen vid kajen i Puttgarden. Här bunkrar skandinaver alkohol till tyska butikspriser. 

Rederierna har spjärnat emot sedan den danska och tyska regeringen undertecknade avsiktsförklaringen 2007. Men det har varit lönlöst. Tunneln kommer att bli verklighet. Frågan är bara när. Från början var det tänkt att den skulle invigas 2029. Men nu ser det ut att bli skjutet på framtiden.
– Nej, man vet bara att bygget av Fehmarnförbindelsen är försenad. Hur många år det handlar om är osäkert, säger Öresundsbrons presstjänst. 

Så här blir nerfarten i Puttgarden. Då kommer du till Tyskland på drygt på två timmar.

Tunneln kommer kapa restiden från Malmö till Tyskland från drygt 3,5-4 timmar till bara två timmar och en kvart. Många i södra Sverige ser fram emot supertunneln.  Anledningen till förseningen är problem med skeppsbyggande. Den här tunneln ska inte sprängas in i botten som man gjorde med kanaltunneln mellan Frankrike och Storbritannien. Istället har den danska byggledningen tänkt lägga ner färdiga tunneldelar på botten och sedan montera ihop den.

Det skepp som ska sänka ner de här delarna har nu blivit försenat vid varvet. Man vet inte när det kommer att bli klart. Förseningen är besvärande eftersom hela bygget har dragit ut på tiden. Danskar har drömt om den här bron mycket länge. Ända sedan 1960-talet har regeringen i Köpenhamn försökt övertala tyskarna om att bygga en fast förbindelse mellan Rödby och Puttgarden. 

Men att lägga ner sänktunneln är en komplicerad procedur och nu har jätteprojektet drabbats av förseningar.

Tyskarna har däremot inte varit lika intresserade. De byggde själva en bro mellan Fehmarn och fastlandet 1963. Den är 935 meter lång och man menade att det räckte med färja om om man hade lust att åka vidare till Danmark.

Till slut tröttnade danskarna på att fjäska. Då erbjöd de sig att stå för hela bygget. Tyskarna blev genast intresserade och man slöt ett avtal. Det är snart tjugo år sedan och man väntar fortfarande på att den ska bli klar. 
–  En tågresa från Köpenhamn till Hamburg med den nya förbindelsen kommer inte längre att ta fyra och en halv timme, utan bara två och en halv, sa Jens Ole Kastlund, teknisk direktör på Femern A/S, det danska statligt ägda bolaget som ansvarar för projektet, till CNN.

När tunneln är klar kommer den att vara världens längsta i sitt slag. Nästan 18 kilometer lång till ett pris av 70 miljarder euro. Man beräknar att det krävs lika mycket stål som vid byggandet av 50 Eiffeltorn och 3000 personer arbetar med projektet. 

Fehmarn har den lång dansk historia. Ön stod under danskt styre fram till 1864. Då tröttnade Preussen på ockupationen och stormade ön. Befolkningen på Fehmarn har sedan urminnes tider också talat lågtyska.  Nu väntar alla på ett nytt datum för när den här tunneln ska vara färdig.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt