Nu har de nya super-kamerorna börjat användas i Sverige. Antalet fasttagna för fortkörning räknas skjuta i höjden.
– Det är en bättre kamera som gör det lättare för polisen att utreda, säger Eva Lundberg, utredare på Trafikverket.
Argus 4 heter våra nya fartkameror. Just nu är personalen från Trafikverket i full gång med att installera dem längs svenska vägar. Det kommer att leda till att fler åker fast för fortkörning.
– Vi har börjat att sätta upp dem. I år är målet att nå 200 stycken nya fartkameror i hela landet och alla kommer att vara av den nya modellen. Under våren och sommaren gör vi förarbeten, sedan är det tänkt att kamerorna ska komma i drift under hösten, säger Eva Lundberg.
Den gamla tekniken är från 2008. Det var hög tid att uppdatera de svenska fartkamerorna. Med den nya tekniken kommer det bli tufft för fortkörarna. Från och med i år kommer polisen att kunna bötfälla även omkörande fordon.
– Tidigare kunde vi fotografera bilar som körde om eller om det var två fordon på bilden. Däremot gick det inte att utreda dem. Nu har vi en ny funktion som pekar ut bilden som gör hastighetsöverträdelsen, säger Eva Lundberg.

Därefter skickas bilderna till polisens ATK-avdelning i Kiruna. Där arbetar utredare med att försöka identifiera föraren. Det räcker om du kör 6 km/h för fort för att du ska åka dit.
– Man tittar på bilderna som kan redigeras vid behov, man kan bland annat öka ljusstyrkan för att det ska synas bättre. Sedan jämför vi med olika register, först vem som äger bilen, säger Lis Marie Svonni, chef på ATK-avdelningen.
Lagstiftningen är mycket noggrann. Det är bara föraren som är intressant för utredarna. Därför behöver inte eventuella medföljare oroa sig över fartkamerorna.
– Vi maskerar alltid passagerarsätet, även om det inte sitter någon där. För det är bara föraren som är intressant för utredningen. Man jämför bilden med pass och körkortsregister, säger Lis Marie Svonni.

Sedan skickar polisen ut dokument till den misstänkta.
– Man får en underrättelse med bild och vad som hänt. Men där finns också information om hur man bestrider uppgifterna, säger Lis Marie Svonni.
Motorcyklar och turister klarar sig undan fartkamerorna.
– Vi kan bara utreda fordon med registreringsskylt i fronten och bilar som kommer från norden, om det är utomnordiska fordon kan vi inte utreda dem, säger Lis Marie Svonni.
Den gamla tekniken var förlegad. Trots det åkte hela 105 000 personer fast under rekordåret 2024. Med de nya kamerorna förväntas det bli ännu fler i framtiden. Förra året fotograferades 374 000 fartsyndare, men bara drygt var fjärde kunde fällas.
– Man kan säga att tekniken med fartkameror är som med smarta telefoner. Den går framåt hela tiden. Vi hade egentligen planerat att få upp dem tidigare. Det kom en del utmaningar emellan allra helst när det kom till säkerhet, säger Eva Lundberg.
Egentligen skulle Argus 4 redan ha varit operativ förra året. Trafikverket har drabbats av förseningar.
– Det var större utmaningar än vi trodde med överföringen av information mellan myndigheter. Det måste ske på ett säkert sätt, säger Eva Lundberg.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.