Hur kommer skattehöjningen på laddhybrider slå till? Flera larm har publicerats under hösten – men det mesta stämmer inte. Men här eder vi ut vad som gäller och vad som kommer att hända.
Fordonsskatten bestäms utifrån hur mycket koldioxid en bil släpper ut. Laddhybrider har länge haft en lägre skatt, men nu har EU beslutat att räkna om hela formeln. De nya skattereglerna har gjort många laddhybridsägare både oroliga och förvirrade. Flera av våra läsare vittnar dessutom om att många bilhandlare själva är osäkra på vad reglerna faktiskt kommer att innebära.
Flera alarmistiska artiklar har publicerats i stora tidningar under hösten. Men informationen har inte varit korrekt. Därför har vi på Carup sammanställt en översikt över de nuvarande reglerna och planerna. Vi förklarar också varför EU valde att ändra reglerna och sammanfattar de senaste nyheterna kring dem.

Varför de nya reglerna infördes
Laddhybrider hade länge en lägre skatt, som baserades på en lite väl optimistisk syn på hur mycket koldioxid som de släppte ut. Detta gjorde att EU nu har räknat om formeln.
– Nu har det justerats mot verkligheten, säger Transportstyrelsens expert Per Öhlund.
Så här fungerar de nya reglerna
De nya reglerna är komplicerade, men man måste utgå från bilens koldioxidutsläpp. Släpper bilen ut mindre än 75 gram per km, slipper den skatt. Men hur mycket högre koldioxidutsläppet blir med den nya beräkningen varierar från modell till modell och går inte svara generellt på. Men de allra flesta nya laddhybrider som säljs i Sverige 2026 hamnar under gränsvärdet på 75 gram per km.
– När bilen byggs räknar de ut koldioxidvärdet, de baserar det på en rad olika faktorer, däribland vikt och däck. Hur mycket skatt det blir beror på hur mycket koldioxid den släpper ut, säger Per Öhlund.
När börjar reglerna att gälla?
För nya bilar som är typgodkända före 1 januari 2025 gäller den gamla formeln för att räkna ut koldioxidutsläppen fortfarande. Fram till 1 januari 2026 får biltillverkarna använda sig av den formeln. Därefter måste de räkna fram nya värdet för alla bilar som säljs. Men det har visat sig att de flesta laddhybrider fortfarande klarar sig under gränsen på 75 gram koldioxid per km och fortfarande bara får 360 kronor i årsskatt. Sveriges mest sålda laddhybrid Volvo XC60 är ett exempel på en laddhybrid som slipper skatt.
Ytterst få nya bilar drabbas av den nya skatten, din bilhandlare ska kunna ge exakt besked om hur mycket koldioxid den släpper ut. Sedan kan du beräkna här om den får skatt. Efter 1 januari 2027 sker ytterligare en skärpning – då räknas formeln om igen och då kan många nya laddhybrider drabbas av betydligt högre fordonsskatt. Men inte ens Per Öhlund kan idag ge exakta besked hur det slår.

Hur drabbas laddhybriden som jag kör i dag av de nya reglerna?
Många som äger en laddhybrid är rädda för att få högre skatt. Men de behöver inte oroa sig. Bilar som redan är tagna i trafik kommer inte påverkas av de nya reglerna.
– Det här kommer inte att drabba retroaktivt, för de som har en laddhybrid som är tillverkad före reglerna träder i kraft och kommer att kunna köra vidare med samma skattesats, säger Per.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















