Nya regler om hjulbultar orsakar raseri: ”Smörja”

Raseri mot nya rekommendationer vid däckskifte. Branschen vill få slut på traditionen att smörja bultarna. ”Råden är smörja” hävdar en läsare.
– Vi vill få ner antalet hjul som lossnar och den här studien är vetenskapligt gjort, säger experten Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund.

I helgen uppmärksammade vi på Carup.se att däckbranschen vill ha nya rekommendationer vid hjulskifte. Branschen uppmanar alla att sluta smörja hjulbultarna. Den här nyheten skapade många reaktioner bland Carups läsare.
– Menar du på fullaste allvar att det är fel av svenska folket att smörja bultarna eller muttrar vid däckbyte, skriver en läsare.

Hen är inte ensam om att bli förbannad. Ett antal läsare är upprörda över däckbranschens nya regler och rekommendationer.
– Smörja. Precis vad det är. Hjulbultar skall smörjas, utan smörja har man ingen aning om hur stor klämkraften blir. Hälften av momentet kanske är friktion i gängorna och då blir klämkraften bara hälften av det som erfordras. Fråga någon som sysslar med skruvförband. Det här är ett farligt uttalande som bara bevisar att förslagsställaren saknar erforderlig utbildning i ämnet, säger en annan.

Däckbranschens nya rekommendation om att sluta smörja hjulbultarna väcker starka reaktioner. Däckexperten förklarar att vetenskapliga undersökningar ligger bakom.

Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund är inte förvånad över vreden. 
– Jag var själv lite skeptisk, visst har jag smort mina bultar och trott att det var rätt, men jag har fått värdera om när det kommit fakta, säger Lasse Dahlqvist.

Bakgrunden är att antalet lossande däck ökar över hela landet. Experterna har tittat mycket noga på problemet. Nu pekar smörjningen ut som den stora boven i dramat. 
– Vi har fått siffror på att antalet däck som lossnar går upp. Sedan har vi tittat på dem och undrar över anledningarna. Det enda vi kan komma på är det här med smörjningen. Och det är vetenskapliga studier bakom, säger Lasse Dahlqvist.

Många bilägare blev rasande. Kritiken lät inte vänta på sig och vi fick ta emot mängder med svavelosande kommentarer. Men många har svårt att tro på experterna. Man vill göra som man alltid har gjort. Allra helst när de egna däcken aldrig heller har lossnat. 

Lasse Dahlqvist försöker förklara fenomenet på ett tydligt sätt.
– Om du har en bult på tolv millimeter och smörjer den. Då kan du med ren handkraft ta i så mycket att det går över gränsen. Då fungerar inte bulten längre och du kan tappa däcket, säger Lasse Dahlqvist.

Lasse Dahlqvist har svar på tal till de som ifrågasätter däckbranschens nya rekommendationer.
– Det blir alltid såhär när man ska ändra något. Smörjningseffekten försvinner ju ändå direkt. Det är så brännande hett vid bromsarna att det ändå inte spelar någon roll om man smörjer, säger Lasse Dahlqvist.

Däcksäkerhetsrådet har precis skickat ut sin rapport på remiss. Nu ska resten av branschen ta ställning till från smörjning eller icke smörjning, det är frågan. 
– Nu går olika biltillverkare, verkstäder och andra ut med olika rekommendationer om hur man ska göra. Vi vill att det ska finnas gemensamma sådana, avslutar Lasse Dahlqvist.

Nya råd – så gör du däckbytet och kontrollerar bultarna rätt

  1. Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
  2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontakt ytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
  3. Byt ut skadade,slitna och kraftigt korroderade delar.
  4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering.(Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
  5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
  6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster(korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
  7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
  8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget. Se till att de är åtdragna med rätt vridmoment, du behöver då inte dra mer.
    Källa: STRO

LÄS MER: