Nya regler i Sverige: Fälgar ska förbjudas

Transportstyrelsen är på väg att införa fälgförbud. Ny utredning kommer att reglera vilka fälgar vi får sätta på bilen.
– Ja, vi utreder möjligheten om krav när det kommer till fälgar, säger Kjell Olof Matsson, utredare på Transportstyrelsen.

Däckbranschen har länge fört fram frågan om regler kring fälgar. Nu verkar det vara på väg att genomföras. Transportstyrelsen arbetar med ett EU-direktiv som säger att alla nya bilar som typgodkännas också ska ha godkända fälgar. Initiativet får stöd av en erfaren däckexpert.
– I Sverige har vi mängder av regler och lagar kring däck, men inga om fälgar, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Bilägare får inte köra med vilka däck som helst. Men när det kommer till fälgar kan man göra som man vill. I alla fall fram till nu. Om EU och Transportstyrelsen får bestämma kommer det snart att bli ändring på detta.
– Som de är i dag kan vem som helst ställa sig och svarva eller svetsa en fälg, det kan bli riktigt galet, säger Lasse Dahlqvist.

Snart är det inte fritt fram att sätta vilka fälgar man vill på bilen. Foto: BBS

Han förklarar varför vi behöver lagar och regler kring fälgar. 
– Ett hjul består av två grejer, fälg och däck. Man måste reglera bägge annars blir det ganska tokigt. Det är ett vanligt problem med bilar att folk köper vilka fälgar som helst på nätet och sedan går det åt skogen, de klarar inte belastningen, säger Lasse Dahlqvist.

EU kom med en förordning om detta redan 2019. Transportstyrelsen arbetar just nu med att se över ett regelverk som kan fungera i Sverige. 
– Vi arbetar med en EU-förordning som handlar om typgodkännande av bilar. Det är flera delar, men en handlar om fälgar

Däckbranschen menar att det är hög tid med regelverk.
– Risken är att fälgarna spricker och ekrarna går av. Jag har otaliga exempel på sprickbildning i lättmetallfälgar, säger Lasse Dahlqvist.

Inom en snar framtid måste alla fälgar vara typgodkända. 
– Transportstyrelsen arbetar med att ändra föreskrifterna för krav på fordonsbeskaffenhet och utrustning. En del av dem handlar om fälgar som inte kommer från fordonstillverkare. Enligt EU:s förordning ska det regleras så att alla fälgar måste vara typgodkända, säger Kjell Olof Matsson, utredare på Transportstyrelsen.

Myndigheten har bett branschens olika hörn om hjälp. Nu ska de träffas för att diskutera hur regelverket kan utformas. 
– Transportstyrelsen har bett oss inom branschen att komma fram med något förslag och vi ska träffas i morgon. Det är tacksamt att de vill ha våra synpunkter, säger Lasse Dahlqvist.

Däremot drabbar förbudet bara nya bilar.
– Det kan vara värt att notera att nya krav inte införs retroaktivt. Nya krav som införs kommer att gälla fordon som tas i bruk första gången från ett visst framtida datum, säger Kjell Olof Matsson. 
LÄS MER: