Transportstyrelsen tvingades backa efter hård kritik. Så här kan nya besiktningsreglerna för äldre bilar bli istället. Mycket talar för att ett nytt krav kommer för att slippa besiktning. Sex olika alternativ finns.
Först släppte Transportstyrelsen ett förslag till nya besiktningsregler som väckte ont blod bland fordonsentusiaster. Förslaget gick ut på att införa nya regler för veteranbilar. Enligt dagens regelverk blir alla bilar besiktningsbefriade efter 50 år när de gjort en sista besiktning.
Enligt det nya förslaget skulle det bara omfatta bilar som var byggda fram till 1960. Dessutom skulle de vara i originalutförande.
– De ska vara motorhistoriskt intressanta, förklarar Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Förslaget gick ut på remiss. Bland annat var polisen försiktigt positiva. Man har många gamla rishögar som rullar runt på somrarna. Men andra instanser var mycket kritiska. Så nu ska Transportstyrelsen arbeta om hela förslaget.
– Vi håller på med detta och får se när vi är klara, det finns inget datum, säger Anders Gunneriusson.
Transportstyrelsen arbetar med sex olika alternativ till nya besiktningsregler. En av dem ligger närmast till hands.
– Den största chansen är att vi kommer att bilar veteranklassas efter 50 år men att de måste genomgå en besiktning och vara motorhistoriskt intressanta för att bli besiktningsbefriade i framtiden, säger vår källa.
Motorentusiasterna håller andan. De här reglerna har stort inflytande över deras liv.
– Vi har inte hört något ännu, säger Karl Ask på Motorhistoriska Riksförbundet.
Transportstyrelsen vill inte avslöja vilket av förslagen som ligger närmast till hands.
– Det kommer att stå i konsekvensutredningen vilket alternativ vi går på, säger Anders Gunneriusson.
Alternativ 1:
Transportstyrelsens ursprungliga förslag. Bilar kan bara veteranklassas och slippa besiktningskravet om de är byggda 1960 eller tidigare. De får heller inte vara förändrade eller ombyggda och ska vara i princip helt originalutförande.
Alternativ 2:
Ta bort besiktningsbefrielse helt för veteranfordon. Istället ska alla fordon, även motorhistoriska värdefulla, besiktas var fjärde år.
Alternativ 3:
Enligt det här förslaget fortsätter man med dagens system om att alla fordon veteranklassas efter femtio år och slipper besiktningskravet. Om de däremot byter ägare måste de besiktas. Enligt Transportstyrelsen skulle det öka kontrollen, men det krockar med EU-direktiv.
Alternativ 4:
Att fordon som är byggda fram till 1950 kan bli aktuella för att slippa besiktningskravet.
Alternativ 5:
Ta helt bort all besiktningsbefriselse. Oavsett skick och ålder på fordonet ska det besiktas precis som alla andra fordon.
Alternativ 6:
För att ett fordon ska bli aktuellt för att slippa besiktningskravet måste det genomgå en besiktning. Där måste fordonet uppfylla vissa krav för att vara motorhistoriskt intressant.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















