Nya regler förändrar däck – de blir förbjudna

Nya EU-regler kommer att förändra dina däck. Vissa däck kan bli förbjudna. 
– Det blir en konsekvens eftersom det ställs högre krav, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

Glöm våra traditionella däck. Nu har EU kommit på nya regler för hur framtidens däck ska tillverkas. Om tre år börjar de nya reglerna att gälla och det är då bra som bilägare att vara uppmärksam och kunnig.
– Detta handlar om Euro 7 som är en rad krav på bilar. En del av dem handlar om däcken och där kommer helt nya regler, säger däckexperten Lasse Dahlqvist.

EU jobbar med att minska mängden mikroplaster i luften och naturen. De nya reglerna ska göra att däcken blir mer miljövänliga. 
– Det är ett arbete som branschen håller på med länge, man kan nästan säga att regelverket följer efter, säger Lasse Dahlqvist.

De nya däcken kommer att få bättre slitstyrka. Samtidigt talar mycket för att vissa däckmärken kommer bli förbjudna att sälja.

Framtidens däck innebär förändringar. De kommer att hålla längre då de måste slitas långsammare för att minska partikelutsläpp. Samtidigt finns det en stor risk att många av dagens lågprisdäck slås ut. Med högre krav blir det svårare att tillverka dem. 
– Det blir en konsekvens eftersom det ställs högre krav och att de här däcken blir mer kostsamma att tillverka, säger Lasse Dahlqvist.

De nya däckreglerna sker i tre steg. Det första sker: 2028

Från det här året kommer de nya reglerna att börja gälla. Då ska alla nya däck som introduceras på marknaden följa de nya kraven. Bakgrunden är att våra bilar blir allt större och tyngre. Inte minst elbilarna gör att däcken slits snabbare och sprider farliga partiklar.

– Det är viktigt att notera att trots att elbilar sliter ut sina däck mer än andra bilar, är den totala miljöbalansen fortfarande positiv för elbilar. Elbilar har inga lokala utsläpp när de kör, och eftersom bilarna regenererar sin energi blir det också mindre bromsslitage och bromsdamm från dem, säger Daniel Thorsell på norska Trafikverket till Tv2.

Steg 2: 2030

Nu måste alla nya bilar som säljs vara utrustade med de här däcken. För biltillverkarna ställer det krav. Annars riskerar man böter.
– EU har bestämt att det här ska ske stegvis och det drabbar oss alla, även Sverige. Och Norge som inte är med i EU skriver sina egna regler efter EU:s föreskrifter, säger Lasse Dahlqvist.

Sista och tredje steget: 2032

Från det här året ska reglerna ha ett totalt genomslag. Då ska alla däck som säljs leva upp till de här kraven. Samtidigt går EU ut med rekommendationer om hur man ska köra. Om bilisterna anammar en mer försiktig körstil kommer det att släppas ut färre partiklar. 
– Till exempel är körstil och körkunskap mycket viktigt. Ju aggressivare du kör, desto mer sliter du på dina däck. Förarens beteende har stor inverkan på däckslitaget, säger Daniel Thorsell.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt