Viktiga ändringarna runt bilar och körkort du behöver ha koll på 2026. Flera ändringar av regler påverkar miljontals svenskar.
Det är bara några veckor kvar av 2025. Många tittar ut i mörkret och funderar på var det här året tog vägen. Samtidigt förbereder vi oss för ett nytt. Med det nya året brukar det också bli aktuellt med förändringar. Bilägandet är inget undantag.
– Det sker alltid några regeländringar och andra saker. Varje år är det några förändringar som kan vara bra att hålla koll på, säger Carl-Erik Stjernvall, expert på M Sverige.
I Sverige har vi några punkter som kan vara bra att känna till. Det är både nationella regler men även sådant som börjar gälla i hela EU. Bland annat skärps skattereglerna för laddhybrider och avdragsrätten för arbetsresor urholkas. För bilar blir det en hel del nya regler, bland annat gällande assistanssystem, utsläpp och förarstödssystem.

Nya skatteregler för laddhybrider
Från och med nästa år höjs de beräknade utsläppen för nya laddhybrider. Nya laddhybrider som typgodkänns av EU får ännu högre värde. Men de flesta nya laddhybrider klarar sig under skattegränsen på 75 gram per km även nästa år och slipper fordonsskatt. Det gäller bland annat Sveriges mest sålda bilmodell, Volvo XC60. Tyngre laddhybrider kan dock åka på några tusenlappar i skatt nästar.

Högre gräns för att få dra av för resor
Regeringen har höjt gränsen från 11000 till 15000 kronor i avdragsrätt för resor till och från hemmet. Det innebär att pendlare i bland annat Stockholm, Göteborg och Skåne förlorar rätten att göra de här avdragen i deklarationen även för kollektivtrafiken. För den som gör avdrag för bilresor betyder det att du endast får dra av den summa som överstiger 15 000 kronor, vilket gör att ditt avdrag minskar med 1200-2000 kronor, beroende på vilken skatt du betalar.

Nytt bidrag till köpare av elbil i glesbygd
I början av 2026 ska det införas ett nytt bidrag till köpare av elbilar. Stödet gäller dock bara låginkomsttagare som bor 177 kommuner som klassats som glesbygdskommuner. Förslaget är ännu inte beslutat utan ute på remiss. Det har varit flera ändringar, men nu talas det om stöd på 47 000 kronor eller 65 000 kronor till de med allra lägst inkomster. Elbilen får inte kosta mer än 500 000 kronor.

Nya regler vid körkortstillstånd
Från nästa år behöver inte körkortselever med NPF-diagnoser ha medicinskt intyg när de ska söka körkortstillstånd.
– Vi inom trafikskolorna tycker att det är väldigt bra. De tvingades till läkarundersökningar som kostade flera tusen kronor och onödig ångest. Samtidigt klarade de allra flesta av det, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Beslutet kommer efter en utredning hos Transportstyrelsen. Efter detta tog regeringen beslut om att ta bort kravet på medicinska intyg.
– Utredningen visar att medicinska krav för körkort vid adhd och autism, och den prövning som görs, inte kan motiveras. Vi förväntar oss att det leder till lättnader både för enskilda med adhd och autism, och för hälso- och sjukvården, säger Josefine Hallenberg.

Ny generation av nödsystemet e-Call
Från den första januari nästa år måste alla nya bilar som typgodkänns i EU ha den nya generationen av larmtjänsten. Ett år senare får bilar med det gamla systemet inte säljas längre. Det gäller för alla personbilar och lätta lastbilar. Tjänsten ringer upp räddningstjänsten om det inträffar en olycka. För att den ska fungera måste bilen vara uppkopplad mot det nya 4G- och 5G-nätet.

Obligatoriska förarstödssystem på alla nya bilar
Från den sjunde juli nästa år måste alla nya bilar som registreras i EU ha ännu mer avancerade förarstödssystem. Ändringarna har redan införts på många modeller, men de som inte har detta får snart inte säljas nya längre.
Nödbromssystem: Upptäcker cyklister och fotgängare och farliga situationer. Bromsar fordonet och förhindrar kollisioner.
Distraktionsvarnare: Hjälper föraren att hålla sig fokuserad på trafiken. Om hen blir distraherad påminner bilen om detta.
Fotgängarängarskyddet: Fordon måste vara konstruerade och byggda för att erbjuda en utökad huvudkollisionszon. Det ska skydda fotgängare vid en olycka.

Euro 7 – hårdare utsläppsregler
Nästa år är det dags för EU:s nya miljöprogram. Euro 7 ersätter den gamla Euro 6. Euro 7 träder i kraft från 29 november nästa år. Avgasreglerna skärps, och nu kommer det ställas krav på partikelutsläppen från bromsar och däck.
– Euro 7 är det nya kommande steget i reglerna om utsläpp och batterihållbarhet för fordon. Antogs av EU 2024 och ska tillämpas för alla nya personbilar och lätta lastbilar som registreras från november 2027, samt nya tunga lastbilar och bussar från maj 2029. Nya Euro 6 fordon går alltså inte att registrera efter dessa datum, säger Per Öhlund
Alla nya bilar måste ha ett miljöpass om de har förbränningsmotor. För elbilar är det ett batteripass som gäller.
– Miljöpasset är nytt med Euro 7 och innebär att tillverkaren ska göra tillgängligt data om fordonets miljöuppgifter i samband med första registrering. Det ska göras digitalt, tillgängligt i fordonets info system eller som en QR kod som leder till informationen. Observera att det handlar om statisk information/data för det enskilda fordonet vid produktion och första registrering.

Produktansvar för fel i programvaran
EU:s produktansvarslag kommer att omfatta även programvara i bilar. Ett exempel för bilägare är om de inträffar en olycka efter att ett förarstödsprogram inte fungerar. Tidigare har det varit väldigt svårt för privatpersoner att driva sådana rättsprocesser. Men med den nya lagstiftningen kommer det att bli ökade krav på biltillverkarna att lämna ut information till domstolar. Om de inte gör det kan det antas att felet ligger hos biltillverkaren.

Stängning av 2G- och 3G-näten
Den första december släcks de gamla 2G- och 3G-näten hos Telenor och Tele2. Telia håller sitt nät öppet till sista december 2027. Det får stora konsekvenser för många bilägare. En rad funktioner kommer då att försvinna.
– För komfortfunktioner så är det att kontakta respektive återförsäljare och tillverkare för besked, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig hos Motorbranschens riksförbund (MRF).
Volkswagen är ett av de drabbade märkena. Där lovar man att informera sina kunder om hur man ska kunna åtgärda problemen. Det kommer att krävas ett verkstadsbesök.
– Detta är inget som man löser själv hemma, säger Marcus Thomasfolk, presschef på Volkswagen Sverige.

Bränslepriserna
I hela EU förväntar man sig att bensin- och dieselpriserna ska stiga. Inför införandet av EU:s utsläppsrättigheter 2027, eller möjligen 2028, tror många experter att marknaden kommer att börja förbereda sig. I Sverige har regeringen gjort en stor sak av att hålla nere priserna. Men någon inhemsk skattehöjning är inte på gång inför 2026.
– Det är ändå så att vi är beroende av omvärlden. När det kommer till fossila bränslen så importerar vi och då är det faktorer som vi inte kan påverka som bestämmer det. Vi har sänkt skatten väldigt mycket fram till nu, säger Carl Erik Stjernvall.
EU har beslutat att införa ett pristak för utsläppsrättigheterna. Därför verkar risken med skenande priser vara över. Men vi får ändå räkna med en viss höjning.
– Det kommer att ske en prishöjning. Med de här nivåerna skulle jag tro att den ligger på ungefär tre kronor litern, säger Ronny Svensson.

Digitala körkort
I flera europeiska länder kommer man att införa digitala körkort nästa år. I Sverige har vi däremot valt att vänta med detta. Istället får svenska körkortsinnehavare vänta i tre till fyra år innan det blir verkligt här.
– I teorin blir det säkrare än det gamla plastkortet. Tanken är att man ska ha en digital plånbok med identitetshandlingar. De ska ligga som en app i telefonen och man ska kunna använda dem lättare än de traditionella handlingarna, säger Ted Snölilja på Transportstyrelsen.
Med digitala körkort kan polisen i EU hålla bättre koll. Ett indraget körkort är förverkat i hela unionen.
– Detta ska praktiskt lösas genom att EU inför krav på att medlemsländerna ska informera varandra om beslut om återkallelse av utländska körkort och genom krav på att länder som fått information om att deras körkort blivit återkallade utomlands under vissa situationer ska återkalla körkort som man utfärdat till personer bosatta i landet, säger Ted Snölilja.
Källor: EU, M Sverige, Transportstyrelsen, Regeringen, ADAC
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















