Nya p-slarvet retar gallfeber på många

Svenskarna kan inte parkera. Snedparkeringar blir allt vanligare och ger dig böter. Många bilister irriteras.
– Jag ser många som verkar ha svårt för detta, säger Nasir Fatahi, trafikskollärare på Moderna Trafikskolan i Göteborg.

I trafikförordningen 3 kapitlet, 49 paragrafen står det tydligt hur man ska parkera. Enligt lagen är det tänkt att bilen ska stå inom det markerade området. Om hjulen nuddar linjen kan det vara ett gränsfall som måste bedömas från situation till situation. Man får inte hindra andra bilister att ta sig in och ut från sina bilar.
– Det här med folk som parkerar snett är ett bekymmer i trafiken, säger Louise Bill, vd för Svepark, parkeringsbolagens branschorganisation.

Ändå struntar många i den här lagen. Trafikskolläraren reagerar över hur dåligt folk parkerar, allra helst inne i städerna där det är trångt. Och parkeringsmarodörerna ställer till det för andra. Det blir svårt att ta sig ut och bilar får dörruppslag.
– Ja, folk är ganska dåliga på att parkera. Man ser det ofta, det är snett och över linjen. Jag vet inte varför det blir så, kanske har man bråttom, säger Nasir Fatahi.

“Det är den som parkerar snett som har gjort fel”, säger Nasir Fatahi, trafikskollärare på Moderna Trafikskolan.

Grundidén är att alla bilar ska stå rakt inom det markerade området. Men det är i de bästa av världar. I verkligheten ser det inte likadant ut.
– Du ska försöka ställa dig mitt i rutan, men det måste inte vara exakt. Det kan också vara lite snett, det viktigaste är att du inte nuddar linjerna med dina hjul, säger Nasir Fatahi.

Det är alltid snedparkeraren som bär ansvaret. Om du ställer dig inom området, men grannen har parkerat snett och har svårt att ta sig in eller ut från bilen, då är det dennes eget fel.
– Det är den som parkerar snett som har gjort fel. Så länge du står i din ruta har du gjort rätt, säger Nasir Fatahi.

Trafikskolläraren säger att man ska se sig för och sedan träffa mitt i rutan.
– En korrekt parkering ska vara i rutan. Man får inte vara på linjen och förhindra andra, då kan man få böter. Det är visserligen inte så vanligt, men jag kan se det ibland, säger Nasir Fatahi.

En del tycker om att backa in på sin parkering. Om det är många bilar ute kan det uppstå köer och även irritation.
– Den som backar har alltid väjningsplikt. Så om det blir snett och det står andra bilar och väntar ska man avbryta backningen och släppa fram dem.

Trots det så uppmanar Nasir Fatahi oss att backa in på parkeringen, om det finns tid och möjlighet.
– Men det är faktiskt enklare att backa in på parkeringen än att köra rakt fram. Om man bara gör rätt. Det är dessutom mer miljövänligt också. Eftersom man bara kan starta och köra därifrån. Om man ska backa ut så är motorn påslagen längre tid.

Att kunna parkera bra är ingen medfödd talang. Alla måste träna, även de som haft körkort i många år.
– Att parkera är något man måste träna på för att lära sig. När de kommer hit är det många som har svårt för det. Men sedan lär man sig, säger Nasir Fatahi

Parkeringsbolagen kan bötfälla snedparkerare. Men då måste det vara ordentligt snett. Lagtexten ger nämligen utrymme för olika tolkningar. Hur mycket man får överträda den vita linjen är höjt i dunkel.
– Om det bara finns en plats över, då blir det trångt. Det är därför markeringarna finns. Jag har bara en känsla av att det inte bötfälls så ofta för detta. Men vi har ingen färsk statistik, säger Louise Bill.
LÄS MER: