Nya risken när du köper bil – detta måste du kolla

Det trygga bilköpet hos en bilhandlare kan bli en ekonomisk mardröm. Det har blivit lika viktigt att kolla upp bilhandlaren som bilen du ska köpa. Även om du reklamerar och får rätt i ARN kan du gå lottlös.
– Det kan kännas omständigt. Men det är sånt man måste göra, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Nu är det minst lika viktigt att granska bilhandlaren som själva bilen. Flera färska fall visar hur köpare blivit blåsta trots att de valt tryggheten att köpa begagnad bil hos en handlare. Ett antal nya fall visar på fallgropar med dolda trimningar, bilar som rasar direkt efter affären, bilar med skulder, konkursade handlare och säljare som försvinner utomlands.
– Ja, det gäller att vara om sig och kring sig vid ett bilköp. Det finns många bra saker som är bra att kontrollera, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Bo Ericsson menar att många problem skulle kunna undvikas om fler gjorde en systematisk kontroll innan köpet. Han påminner också om att köpare inte ska låta sig luras av friskrivningar.
– Det kan kännas omständigt, men det är sånt här man måste göra. Befintligt skick finns inte i lagen, så det kan köparen bortse ifrån, säger han.

Innan du köper en bil finns det flera viktiga saker att kolla upp.

Ett uppmärksammat fall den senaste tiden gäller en man i Borlänge som köpte en Ford Kuga. Efter bara några månader krånglade växellådan, bilen var svårstartad och backen gick knappt i. Vid en felsökning visade det sig dessutom att bilen varit trimmad och att växellådan hade manipulerats – något köparen aldrig fått information om. När han försökte reklamera uteblev svaret från bilfirman och han vände sig till ARN skriver Borlänge Tidning.

Säljaren hävdade att bilen var felfri vid leverans och att problemen handlade om normalt slitage. ARN kom fram till motsatsen: eftersom bilen var trimmad och inte motsvarade vad som utlovats hade köparen rätt att häva köpet. Rekommendationen var att han skulle få tillbaka hela köpesumman på 127 000 kronor och ersättning för felsökningen. Men när beslutet kom hade bilfirman stängt och ägaren flyttat till Tyskland. Köparen har nu anlitat advokat, men har låga förhoppningar om att få tillbaka pengarna.

Mannen har fått rätt hos ARN för problemen med sin Ford Kuga. Men företagets ägare har rymt utomlands.

Ett annat fall gäller Wåhlins Bil som Carup skrivit om, där företaget gått i konkurs. En bilköpare fick nyligen rätt i ARN. Men konkursen gör att hen står utan ersättning. Konkursförvaltaren tar över – men när bolaget saknar tillgångar hamnar kunderna sist i kön. Det innebär att ARN-beslut i praktiken blir värdelösa.

En annan bilköpare fick en otrevlig överraskning när hon upptäckte att bilen hon köpt hade en obetald skuld hos Kronofogden. Skulden fick hon själv betala, trots att hon köpt bilen av en bilhandlare.
– Eftersom jag handlade av en bilfirma trodde jag att de hade koll – eller skulle sagt något, säger köparen Malin Frid till Eskilstuna Kuriren.

Så här kan det se ut när ett fordon har obetalda avgifter. Du kan kontrollera detta helt gratis via Transportstyrelsens e-tjänst Fordons- och ägaruppgift (Uppgifter om andras fordon).

Allt detta visar hur viktigt det är att göra en noggrann kontroll innan man köper bil. Inte bara av fordonet utan minst lika mycket av handlaren. Transportstyrelsens e-tjänster visar om bilen har skulder. På Allabolag går det att se vem som driver verksamheten, hur ekonomin ser ut och om företaget har anmärkningar. Råd & Röns svarta lista kan avslöja om andra haft problem tidigare, även om allt som skrivs i forum och grupper på sociala medier måste tas med stor försiktighet.

Lika viktigt är det att spara hela annonsen. Om handlaren lovat att bilen är i “perfekt skick” måste det kunna bevisas i efterhand. Det finns flera fall där gamla annonser blivit avgörande när kunder behövt visa vad säljaren faktiskt lovat. Ett annat misstag är att lita på att en extern garantipartner “tar ansvar”.
– Fall inte i fällan att någon annan part har övertagit säljarens roll, exempelvis Svensk Bilgaranti. De är inte er avtalspart – säljaren är det, säger Ericsson.

Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Han rekommenderar också att alltid spara hela annonsen. Om handlaren lovat att bilen är i “perfekt skick” måste det kunna bevisas i efterhand. Bo har ett sista tips:
– Jag tycker att köparen ska fråga handlaren om de är med i någon fordonsbranschförening. Alla fordonsbransch har inte en logga om det på sin hemsida, därför bör köparen fråga om de är medlemmar. Skälet är att både vi och MRF ställer som krav på att handlaren följer ARNs beslut.

Faktaruta: Viktiga kontroller när du köper begagnad bil

Kontrollera företaget
• Betalningsanmärkningar eller skulder
• F-skatt och momsregistrering
• Om företaget är med i en branschorganisation (t.ex. MRF)
• Att handlaren följer ARN:s beslut

Kontrollera bilen
• Servicebok eller digital servicehistorik
• Att service gjorts i tid
• Besiktningshistorik
• Obetalda skulder (“Uppgifter om andras fordon” hos Transportstyrelsen)
• Eventuella kvarvarande lån eller leasing (Vilket även framgår hos Transportstyrelsen)

Avtal och dokumentation
• Vad ni avtalat om och vilka fel som står i VDN-protokollet
• Garantier/trygghetspaket – tänk på att fel inom två år anses som ursprungliga
• Spara hela annonsen – den kan behövas senare

Känner du dig fortfarande osäker eller är det en dyrare bil?
• Låt en oberoende verkstad göra en konditionskontroll (ca 1 000–2 000 kr)
• Låt dig inte luras av att en garantipartner “tar över” – säljaren är alltid avtalspart

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt