Klagomålen haglar över de nya pipande fartvarnarna. Många bilägarna stänger av säkerhetssystemet.
– Det är väldigt synd för de skulle faktiskt kunna göra nytta, säger den erfarna motorjournalisten Alrik Söderlind som kommer med en lösning.
Från och med sommaren 2024 ska alla nya bilar som säljs i EU utrustas med fartvarnare. Anledningen är att trafikmyndigheterna i unionen vill få ner hastigheterna och därmed dödligheten i trafiken. Men experimentet har slagit snett. Många bilister uppskattar inte de ilskna fartvarnare och stänger av dem. En del säger till och med att de blir så rädda att de tappar koncentrationen.
– De är inte trafikfarliga. Men många av oss stänger av dem eftersom de är så aggressiva, säger Alrik Söderlind.
Alrik Söderlind har arbetat som motorjournalist i flera decennier, många följer hans youtubekanal. Han hänger med i utvecklingen och vill inte helt skrota fartvarnare.
– Det räcker med att jag kör ett par kilometer över 50 så piper de till. Men den skulle kanske ha en gräns på fem kilometer.
Istället för att göra nytta. Blir det här systemet oanvänt eftersom det stör bilisterna under körningen.
– Effekten blir att många stänger av fartvarnare. Och det är faktiskt väldigt synd för de fyller en funktion.
Alrik Söderlind ser absolut nytta av det här systemet. Däremot är han kritisk mot hur de är utformade i dagsläget.
– Allra helst tycker jag att de är bra i lägre hastigheter. När man kommer till stadsmiljöer är det inte alltid lätt att veta om det är 30 eller 40 i hastighetsbegränsning, men då kan de här vara till hjälp.
Alrik erkänner öppenhjärtigt att han är en av dem som stänger av det nya säkerhetssystemet. Eftersom det stör honom i körningen.
– Nu blir det så att många, även jag stänger av fartvarnare eftersom jag vill kunna köra i rätt hastighet på motorvägen. De går efter bilens hastighetsmätare, som ofta visar fel.
Alrik Söderlind har ett förslag på hur man skulle kunna justera fartvarnare så att folk behöll dem påslagna.
– Jag tycker att de kan vara bra att ha, men man skulle kanske ha en gräns på fem kilometer över gränsen. Det är en balans mellan förnuft och känsla, skulle jag vilja säga, säger Alrik Söderlind.
Fakta: Nya hastighetsvarnaren ISA
Systemet kommer i olika varianter bland vilka biltillverkarna kan välja vilket alternativ de vill använda. De fyra varianterna är en ljudsignaler, vibration, haptiskt gehör via gaspedalen eller en hastighetsbegränsande funktion.
De två första alternativen griper inte in direkt utan ger bara varningar, dessutom är tanken att de ska vara så korta som möjligt för att inte irritera föraren. Pedalvarianten kommer att trycka tillbaka förarens fot försiktigt för att informera föraren vid fortkörning.
Personen bakom ratten kan ignorera detta genom att trycka hårdare och på så sätt åsidosätta systemet, detsamma gäller det fjärde alternativet med inbyggd hastighetsbegränsning. I de flesta bilar går systemet gradvis att stänga av, men det måste i regel göras innan varje resa.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.