Nya fartkamerorna – där mäts din fart och tas bild

Sverige har fått rekordmånga fartkameror i år. Bara i höst har 40 nya kameror satts i gång. Nästa år byts kamerorna ut mot en ny superkamera som tar knivskarpa bilder drygt 80 meter efter fortkörningen.
– Det är som när du  köper en ny mobiltelefon och bilderna blir bättre, säger Eva Lundberg på Trafikverket.

Utbyggnaden av fartkameror går allt snabbare. När året är slut kommer Sverige att ha närmare 2600 stycken som täcker en mycket stor del av Sveriges vägnät.
– Vårt mål har varit att få upp 140 stycken under året och det har vi kommit upp i, säger Eva Lundberg på Trafikverket.

Från nästa år kommer dessutom befintliga kameraskåp att uppdateras med en ny superkamera. Argustekniken har uppdaterats med bättre upplösning. Kamerorna har en snarlik funktion, men har en ny kamera som tar knivskarpa bilder. Då riskerar fler bilister att åka fast i kamerorna då förarna blir lättare att identifiera. De nya kamerorna ska också kunna mäta i flera filer och användas i städer.

De svenska fartkamerorna uppdateras nu till senaste tekniken.

– Vi kommer att få ett nytt system för fartkamerorna, men trafikanterna kommer inte att märka något, men tanken är att det ska bli lättare att utreda för polisen. Det är som när du  köper en ny mobiltelefon och bilderna blir bättre, säger Eva Lundberg.

För att Trafikverket ska sätta upp fartkameror på en sträcka så krävs en trafikgenomströmning på minst 2000 fordon om dagen och att trafiken ofta färdas för fort. 
– Ofta kan det bli förseningar eftersom vi behöver dra ström till kamerorna, först då kan vi göra klart installationen, säger Eva Lundberg.

Varje år tas omkring 400 000 bilder av svenska fartkameror. Av dem sorteras nästan 100 000 bort. Men med de nya kamerorna kommer fler fortkörare att kunna identifieras.
– Man tittar på bilderna som kan redigeras vid behov, man kan bland annat öka ljusstyrkan för att det ska synas bättre. Sedan jämför vi med olika register, först vem som äger bilen, säger Lis Marie Svonni, chef på polisens ATK-avdelning i Kiruna. 

Svenskar som åker fast i tyska fartkameror får böterna hemskickade. Medan den svenska polisen inte kan bötfälla bilägare som inte är från Norden.
– Vi kan bara utreda fordon med registreringsskylt i fronten och bilar som kommer från norden, om det är utomnordiska fordon kan vi inte utreda dem, säger Lis Marie Svonnie.

Höstens nya fartkameror

Väg 555 Hallstahammar-Västerås 4 stycken
Väg 15 Markaryd-Skånegränsen 6 stycken
Väg 796 Gistad, Östergötland 1 styck. 
Väg 364 Burträsk-Skellefteå 11 kameror
Väg 364 Ersboda-Skellefteå 4 kameror
Väg 116 Bromölla-länsgränsen 5 stycken 
Väg 867 Kåge-Kusmark 3 stycken
Väg 364 Umeå-Fäbodåkern 4 stycken
Väg 827 Yttervik-Skellefteå 4 stycken

Så här fungerar fartkamerorna:

På ungefär 100 meters avstånd börjar radarn mäta hastigheten. När bilen är 14 meter från kameran tas bilden om du kör sex kilometer eller mer för fort. Bilden skickas sedan till polisens ATK-avdelning i Kiruna. Där arbetar utredare med att jämföra bilder från kameran med fotografier från pass och körkortsregister. Om bilden överensstämmer med fordonsägaren skickar de ut handlingar. Annars tillfrågas bilens ägare vem som kört bilen.
LÄS MER: