Priserna på nya bilar skenar. Småbilar har ökat med i snitt 65 000 kronor sedan 2018 medan kompakta suvar har dragit iväg med hela 110 000 kronor. En prischock som helt har förändrat bilköparens verklighet.
Mellan 2018 och 2024 har snittpriserna för småbilar som Volkswagen Polo, Peugeot 208 och Renault Clio, stigit med 34 procent. För något större modeller som Volkswagen Golf och Peugeot 308, är ökningen 36 procent, visar en analys från JATO Dynamics. Den största uppgången skedde mellan 2020 och 2022. Då rusade priserna till följd av flera faktorer: leveransproblem och komponentbrist efter pandemin, nya klimatregler, samt inte minst den ökade takten i elektrifieringen.
Allra mest stack småbilarna iväg under 2020. Då ökade snittpriset med 10 procent på ett enda år. Kompakta bilar som Golf såg den största ökningen 2021, då priserna steg med 12 procent. Bland suvar som Volkswagen Tiguan, Kia Sportage och Hyundai Tucson – ökade priserna med 10 procent jämfört med året innan. Prislappen för mindre suvar såsom Toyota Yaris Cross och Peugeot 2008 har ökat stadigt med 6–7 procent per år. I praktiken innebär det en prisökning om drygt 20 000 kronor per år.

Det mest anmärkningsvärda är att prisutvecklingen har följt samma mönster i alla segment, även om själva prisökningarnas storlek skiljer sig åt. Småbilar, mellanklassbilar och suvar har alla haft sina största prisökningar under åren 2020 till 2022. Detta tyder enligt JATO på att det inte bara är tillgång och efterfrågan som påverkat priserna, utan att branschen har drivit upp priserna i takt för att kompensera för ökade kostnader och säkra sina vinster.
Resultatet är det som kallas prismigration. Småbilar kostar idag vad mindre suvar gjorde för fem år sedan. Modeller som Volkswagen Golf och Peugeot 308 har på bara några år nått upp i samma prisnivå som mellanstora suvar hade 2021. Hela prisskalan har stigit, och det rejält.
För bilköparen innebär det att gränserna mellan segmenten suddats ut, och att det blivit en ännu större investering att köpa ny bil. Det påverkar inte bara bilvalet utan också hur vi köper bilar. Privatleasing, abonnemang och finansieringslösningar blir avgörande när priserna fortsätter stiga.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.