Nu kommer nya uppgifter om elbilsstödet som införs i Sverige nästa år. Stödet sänks och kommer sedan att urvattnas ännu mer.
– Pengarna räcker till lite drygt 100 000 elbilar, säger Tea Alopaeus på Naturvårdsverket.
Regeringens nya elbilspremie ska ge fler svenskar möjlighet att gå över till elbil. Men bakom förslaget döljer sig ett allt svagare och mer begränsat stöd. Nu kommer nya uppgifter som betyder att det nya elbilsstödet urholkas ännu mer. Maxbeloppet kommer att sänkas, för ett elbilsstöd som redan exkluderar de flesta svenskar. Dessutom sänks bidraget efter 1,5 år.
– Det behöver dras gränser, säger Tea Alopaeus på Naturvårdsverket till Barometern.
Stödet är tänkt att börja gälla under första kvartalet 2026 och betalas ut med 1 300 kronor i månaden i tre år. Det ger som mest 46 800 kronor, eller 64 800 kronor för vissa hushåll med allra lägst inkomster. Men nu visar det sig också att stödet trappas ner 1 juli 2028. Då sänks maxbeloppet till 36 000 kronor och den extra bonusen minskar, skriver Barometern. Naturvårdsverket räknar med att pengarna räcker till lite drygt 100 000 elbilar totalt.

Det är EU:s sociala klimatfond som finansierar satsningen, och potten är begränsad. Med nästan 10 miljoner invånare innebär det att bara en liten del av hushållen kommer att kunna ta del av bidraget.
– Vi är 10 miljoner invånare i Sverige och de här pengarna räcker till lite drygt 100 000 elbilar, säger Tea Alopaeus.
Samtidigt är kriterierna tuffa och komplicerade som Carup skrivit om innan. Bara den som bor i en landsbygdskommun eller i ett område med mycket begränsad kollektivtrafik kan ansöka. Hushållet får inte tjäna mer än 80 procent av medelinkomsten och får inte redan äga eller leasa en elbil eller laddhybrid.
Kraven för att få elbilsstödet
✔️ Du får inte bo i en större stad.
✔️ Du måste vara låginkomsttagare.
✔️ Dessutom får du inte ha ägt en elbil eller laddhybrid på ett helt år.
✔️ Och om du passerar nålsögat måste elbilen behållas i minst tre år för att du inte ska bli återbetalningsskyldig.
Kraven har lett till kritik om att stödet blir svårt att använda i praktiken och att många av dem som skulle kunna köpa elbil inte omfattas.
– Precis som med skrotningspremien riskerar de snäva och krångliga villkoren dessutom göra stödet omöjligt att nyttja. Samtidigt missar man att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och som skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Förslaget har justerats flera gånger efter hård kritik och EU-anmärkningar. I tidigare versioner var premien högre, men den har sänkts för att bättre rikta sig till hushåll med låga inkomster. Trots det menar flera experter att stödet riskerar att få liten effekt. Ett stöd som redan är begränsat i tid, sjunker nu ännu mer i värde och räcker till ungefär 100 000 bilar. Det finns en risk att utvecklingen springer ifrån bidraget innan det ens hinner införas.
177 svenska kommuner där du kan få det nya bidraget till elbilar
Alvesta Aneby Arjeplog Arvidsjaur Arvika Askersund Avesta Bengtsfors Berg Bjurholm Bjuv Bollebygd Bollnäs Borgholm Boxholm Bromölla Bräcke Båstad Dals -Ed Dorotea Eda Ekerö Emmaboda Essunga Fagersta Falköping Flen Färgelanda Gagnef Gislaved Gnosjö Gotland Grums Grästorp Gullspång Gällivare Götene Hagfors Hallsberg Haparanda Heby Hedemora Herrljunga Hjo Hudiksvall Hultsfred Hylte Hällefors Härjedalen Hässleholm Höganäs Högsby Hörby Höör Jokkmokk Kalix Karlsborg Karlshamn Karlskrona Kinda Kiruna Klippan Kramfors Kristianstad Krokom Kungsbacka Laholm Laxå Lekeberg Leksand Lessebo Lidköping Lilla Edet Lindesberg Ljusdal Ljusnarsberg Lycksele Lysekil Malung -Sälen Malå Mariestad Mark Markaryd Mellerud Mjölby Mora Munkedal Munkfors Mönsterås Mörbylånga Norberg Nordanstig Nordmaling Norrtälje Norsjö Nynäshamn Ockelbo Olofström Orsa Orust Osby Oskarshamn Ovanåker Pajala Ragunda Robertsfors Ronneby Rättvik Simrishamn Sjöbo Skara Skellefteå Skinnskatteberg Skurup Skövde Smedjebacken Sollefteå Sorsele Sotenäs Stenungsund Storfors Storuman Strömstad Strömsund Sunne Svalöv Svenljunga Säter Sävsjö Söderhamn Söderköping Sölvesborg Tanum Tibro Tidaholm Tierp Tingsryd Tjörn Tomelilla Torsby Torsås Tranemo Tranås Trosa Töreboda Ulricehamn Uppvidinge Vaggeryd Valdemarsvik Vansbro Vara Varberg Vetlanda Vilhelmina Vimmerby Vindeln Vingåker Vårgårda Vännäs Västervik Ydre Åmål Ånge Åre Årjäng Åsele Älvdalen 18 Älvkarleby Älvsbyn Öckerö Ödeshög Örkelljunga Örnsköldsvik Östhammar Östra Göinge Överkalix Övertorneå.
Dessutom kan ett antal kollektivtrafikområden med gles trafik i andra kommuner komma ifråga.
Källa: Naturvårdsverket
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















