Ny uppstickare utmanar Biltema – 5 nya varuhus

Den finländska kedjan Motonet siktar på att fortsätta sin expansion på den svenska marknaden, och under 2025 planerar de att öppna fem nya varuhus. Därmed sätter de bland annat svenska Biltema som konkurrent.
– Konkurrensen i Sverige är tuff, men vi har stort förtroende för vårt koncept, vilket redan har fått ett positivt mottagande, säger Motonets koncernchef Toni Stigzelius till Market.

Den finländska kedjan Motonet, som är verksam inom samma segment som Biltema och erbjuder liknande produktsortiment, siktar på att öppna fem nya varuhus i Sverige under 2025. Motonet är en snabbt växande specialistkedja med produkter för fokus på bilar, motorcyklar och båtar, samt ett stort utbud av verktyg och fritidsartiklar. 

Motonet i Finlands har i dagsläget 40 varuhus, men starten för deras etablering på den svenska marknaden skedde med start 2023 med varuhus i Sundsvall och Örebro, samt lanseringen av en nätbutik. Nu är Motonets Sverigechef Johan Ljung exalterad över deras fortsatta expansion i landet.
– 2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvm och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med, säger han till Market.

Nu får Biltema finländsk konkurrens i Sverige.

För närvarande så har kedjan varuhus i Örebro och Sundsvall, men expansionen av de fem nya varuhusen inkluderar Gävla, Jönköping, Linköping, Västerås och Umeå. Biltema, som har varit en dominerande aktör på den svenska marknaden under en längre tid, har idag cirka 160 varuhus i fyra nordiska länder. Om Motonet i framtiden kommer att bli lika framgångsrika som Biltema i Sverige, det återstår att se.
LÄS MER: