En vanlig uppfattning är att elbilar är betydligt tystare än motsvarigheterna med förbränningsmotor. Men en undersökning gjord av tyska KBA visar att så är inte fallet – vissa Tesla-modeller påstås ligga långt över genomsnittet.
Volymen minskar på Tysklands gator. Från 2018 till 2022 sjönk den genomsnittliga ljudnivån för nyregistrerade fordon från 70 till 67,7 decibel. Detta är baserat på uppgifter från Federal Motor Transport Authority (KBA). Det kanske låter lite, men för den subjektiva uppfattningen är det en betydande skillnad som inte kan tillskrivas det ökande antalet elfordon.
I verkligheten spelar elbilar ingen större roll i volym-minskningen. Faktum är att elbilar ger ifrån sig mycket mer ljud än förväntat i den officiella mätningen. Enligt Der Spiegel, som refererar till data från KBA är en av de mest högljudda elbilstillverkarna Tesla som ligger långt över genomsnittet på 68,9 decibel. En huvudkonkurrent till Tesla, kinesiska Nio, gör det däremot bättre på 66,3 decibel. Volvos systerföretag, Geely-ägda Lynk&Co är ett av de tystaste bilmärkena. Hybridmodellen 01 ger ifrån sig 65,1 decibel, enligt Der Spiegel. Tesla är dock det enda renodlade elbilsmärket med så höga siffror i statistiken.
Det gör även det amerikanska bilföretaget mer bullrigt än en genomsnittlig BMW som ligger på 67,7 decibel eller en genomsnittlig Volkswagen som snittar 68,1 decibel, enligt Der Spiegel som refererar till KBA. Japanska tillverkaren Nissan ger också bulleremissioner under genomsnittet på 66,1 decibel, enligt Tagesschau som refererar till data från KBA.
– Skälen till detta är enkelt, till skillnad från förbränningsmotorn har elbilar inte längre växlar och därför ingen möjlighet att dra nytta av dem. Sedan accelererar de extremt hårt – och det leder till mycket starkare däckrullningsljud, även om själva motorn är väldigt tyst, förklarar Michael Ebert, EFQM-expert på TÜV Rheinland AG.
– Dessutom finns det speciella egenskaper i mätprocessen. På grund av batterierna är elfordon betydligt tyngre än jämförbara fordon med förbränningsmotorer, säger Ebert och tillägger:
– Ju starkare fordonet är i förhållande till sin vikt, desto mer sannolikt är det att en hög växel läggs i under mätningen – och accelerationen på femmans växel är betydligt tystare än en rytande motor på andra växeln.
Det skulle kunna snedvrida resultaten till förmån för kraftfulla bensinmotorer. Ändå har tillverkare som Porsche och Ferrari värden på över 70 decibel i samma mätning. Andra företag som Lamborghini ligger över EU:s gräns på 71 decibel för högpresterande fordon som börjar gälla från 2024. En rysktillverkad Lada har bland de högsta buller-värdena på 73,5 decibel, enligt Tagesschau.
Enligt Federal Environment Agency, UBA, dominerar däckljud som den starkaste ljudkällan även i bilar med klassisk förbränningsmotor efter 30 km/h, åtminstone för personer utanför fordonet. Det är endast i långsam stadstrafik som motorerna är den främsta bullerkällan. Elbilar däremot har det motsatta problemet. I långsam trafik anses de vara farligt tysta eftersom de inte är lätta att höra när de närmar sig.
I Tyskland är därför ett varningssystem med akustiska signaler upp till 20 km/h obligatoriskt sedan 2021. Men enligt den olycksundersökning som utförts av den tyska föreningen för blinda och synskadade, DBSV, räcker inte de konstgjorda ljuden till.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]