Här är nya elbilen som påstås vara världens mest avancerade. NIO ET9 vill bli spiken i kistan för BMW och Mercedes i Kina. Elbilen briljerar i ett champagnetest – utan att spilla en droppe.
Enligt NIO själva är nya ET9 mer än bara en elbil, den är ett mobilt mötesrum. Den tar nu upp kampen mot BMW 7-serie och Mercedes S-klass som redan tappat stort i Kina Inuti nya lyxbilen finns ett kylskåp och ett kassaskåp. I mittkonsolen finns ett brickbord som kan justeras 360 grader. På det bordet kan man till exempel ställa ett glas champagne. NIO har publicerat en ny video där de bevisar att en guppig resa inte kommer att ställa till med några problem.
Bilen lanserades på NIO Day 2024 och är världsledande inom tekniska innovationer, enligt NIO själva. De har gjort över ett tusen olika patentansökningar när bilen utvecklats. Det senaste skrytet är deras “SkyRide Full Active Suspension”. Ett aktivt fjädringssystem som ska greja de flesta vägunderlagen. Utan att spilla en droppe champagne, även om glasen fraktas på motorhuven.
ET9 är den första bilen i Kina som kommer att få tillstånd för “Steer-by-Wire”-teknik
från ministeriet för industri och informationsteknologi. En teknik som innebär att bilen styrs helt utan en styrkolonn som mekaniskt ändrar riktningen på hjulen. Ratten har alltså ingen fysisk anslutning till hjulen.
NIO menar att “Steer-by-Wire”-tekniken är grundläggande i utvecklingen av självkörande bilar i framtiden. De omfamnar också AI-teknik helt och hållet. AI utgör en del i deras helt egenutvecklade datasystem som täcker flera områden. Inklusive fordonskontroll, intelligent körning, cockpit och mobilt internet.
Det är även den första bilen i Kina som använder ett 900 V elsystem. Det inkluderar motorerna, batteriet, elektroniken som styr drivkraften och klimatsystemet. Bilen drivs av ett utbytbart 120 kWh-batteri som använder Nios egenutvecklade battericeller. Batteriet kan bytas på 144 sekunder vid en av NIOs senaste bytesstationer och ger en räckvidd på upp till 650 kilometer.
ET9 finns med ett enda drivlinesalternativ, ett fyrhjulsdrivningssystem med dubbla motorer som tillsammans ger en total effekt på 697 hästkrafter. En begränsad upplaga på 999 exemplar av har först blivit tillgängliga i Kina. Den sålde slut på några timmar trots priset på 1,2 miljoner kronor per bil.
ET9 ska erbjuda en förstklassig upplevelse med hjälp av stolar med massagefunktion och vad de kallar för “avslappningsfunktion”. Den sistnämnda ska ge passagerare möjlighet att dricka sitt glas champagne liggandes. Inga jämförelser i övrigt men lyxen påminner om ett citat från filmen “The Deer Hunter”.
– När en man säger nej till champagne, säger han nej till livet, säger den franska affärsmannen Julien i filmen.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.