Superdieseln som rundar körförbudet. Får dieselbilar att klara utsläppstester.
– Jag hällde på 60 liter och vips gick min gamla Saab igenom besiktningen, säger Kim Norrgren.
EU hotar med hårdare besiktningskrav för dieselbilar. Snart kommer NOx-mätning att ge tusentals med äldre dieselbilar körförbud.
– Har man inte Adblue på bilen så är risken betydligt högre att den inte klarar den värdena. Om det inte finns Adblue så ligger du illa till när det blir NOx-mätningar, då sticker dina värden iväg skyhögt, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Besiktningsbranschen har trummat på för att införa de hårdare reglerna. I Sverige har Transportstyrelsen försökt att bromsa. Man har tittat på försök i Nederländerna och Belgien där mängder med bilar har blivit underkända.
– Kostnaden för reparation kan också överstiga vad som är rimligt med tanke på fordonets värde, säger Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson.

Många kör äldre dieselbilar
Det här oroar många som kör en äldre dieselbil. Om du har en sådan som är minst tio år och äldre är risken stor att du snart kommer att stöta på patrull vid besiktningen.
– Jag har en Saab 9-3 Tid från 2009. Den gick inte igenom besiktningen och jag var tvungen att springa till verkstaden flera gånger, säger Kim Norrgren.
Då fick han höra talas om Shells nya uppfinning. En diesel som är så ren att man kan tanka den i en gammal bil och lätt bli godkänd vid besiktningen.
– Jag fick betala dyra räkningar för att min Saab skulle bli godkänd. Så fick jag höra talas om den här dieseln, då var det inga som helst problem, säger Kim Norrgren.

Diesel GTL tillverkas med en ny metod. Shell hoppas revolutionera de gröna transporterna med sin nya uppfinning. Den sänker både partikelutsläpp och Nox.
– Shell GTL (gas-to-liquids) Fuel är ett alternativ till konventionell diesel utvunnen från naturgas, som förbränns renare än konventionell råoljebaserad diesel för färre skadliga lokala utsläpp, förklarar Shell.
Finns inte i Sverige
I Sverige har Shell försvunnit. Alla mackar har skyltats om till St1. Förmodligen betyder det att den inte hittar hit. Inte heller har någon svensk expert som vi talat med hört talas om den.
– Det låter bra, men jag har inte hört något om den, säger Anders Gunneriusson, Transportstyrelsens särskilda utredare.
Det låter likadant över hela landet. Sveriges bränsleföretag har inte hört talas om den nya superdieseln.
– Nej jag har heller inte hört något om detta, säger bensindrottningen Nora Johnsson på Oljeshejkerna Johnssons i Alvesta.
Samma sak säger man i Norge. Där är också Diesel GTL en våt dröm för alla som kör en gammal dieselbil.
– Nej, inte här heller, vi håller på att skylta om till St1. Du får ringa till huvudkontoret i London, säger Jan Soppeland, presschef på Shell i Norge.
Kim Norrgren tankar Shell Diesel GTL i Danmark. Men inte på vanliga bensinmackar. Han tipsar om var man kan få tag på den.
– Det finns på mackarna i hamnarna. Om man bor långt från dem kan man köpa hem en stor oljetank och beställa hem en leverans. Det är många som gör det, säger han.
Kim kör inte med Adblue. Han har bara partikelfilter och klarar de danska hårda kraven lekande lätt.
– Min dieselbil blev renare än en bensinbil av det här nya bränslet. Jag har inga tekniska kunskaper om det. Men jag har sett hur den påverkar min bil och jag har inga problem med besiktningen längre, nu kan jag köra vidare med min Saab, säger Kim Norrgren.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















