Tjeckisk uppstickare slog Koenigsegg på Top Gears bana. Tillverkade luftvärnskanoner bakom järnridån. Nu slår de motorvärlden med häpnad.
Praga Bohema har en 3,8 liters V6 med 700 hästkrafter. Motorn kommer från Nissans GT-R men har modifierats nästan bortom igenkänning. Bilen presenterades i slutet av 2024 och nu har den fått visa färg på den klassiska brittiska banan när Ben ”The Stig” Collins pressar bilen.
Trots att motorn är mindre än många konkurrenter klarade Praga Bohema banan på en minut och 9,8 sekunder. Det är en tiondel sämre än Aston Martins monster Valkyria, som har 1140 hästkrafter. Men samtidigt en sekund snabbare än Koenigsegg Jesko. Resultatet har fått stort genomslag och verkar vara det snabbaste av en bil helt utan elektrifering.
En bil som går bra på Top Gears bana har en bra chans att locka fram bilvärldens mest förmögna köpare. När den dessutom bara kommer att tillverkas i 89 exemplar blir exklusiviteten ännu. Hittills har det tillverkats tre bilar och den första har blivit såld till en anonym amerikan.
Praga Bohemas varvtid är en väckarklocka för många andra superbilstillverkare. Det är den snabbaste bilen med renodlad förbränningsmotor, dessutom körde den en hel sekund snabbare än Koenigsegg Jesko på banan. Jeskos resultat var en minut och 10,9 sekunder. Även om den här bilen är en uppstickare så har företaget gamla anor. Praga började tillverka motorer redan 1907. Kort därefter gav de sig på att bygga motorcyklar och under mellankrigstiden var det bussar och lastbilar.



Efter andra världskriget låg fabriken i ruiner. Den nya regimen i Tjeckoslovakien byggde upp allt och dammade av Praga. Man förstatligade företaget som byggde allt från luftvärnskanoner till lastbilar fram till våra dagar.
Namnet Bohema kommer från Bohemian, eller Böhmen. Det är ett historiskt distrikt i dagens västra delar av Tjeckien med Prag som huvudort. Praga Bohema kommer att visas upp vid den årliga Goodwood Festival of Speed i England senare i sommar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.