Ny regel i besiktningen – införs nästa år

Nya besiktningsregler slår hårt mot många. Införs redan till sommaren.
– Ett stort antal fordon kommer att behöva justeras, säger Anders Gunneriusson, fordonsexpert på Transportstyrelsen. 

Myndigheten håller på att finslipa de nya besiktningsreglerna för halvljuset på din bil.
– Fordonet underkänns om nedvinklingen är för liten och bländande. Under åren har det kommit in klagomål om bländning och på senare tid har det ökat, säger Anders Gunneriusson till P4 Jönköping.

Bländningsproblemet är verkligt. Det är inget som bilisterna inbillar sig. Och det hänger samman med den moderna tekniken och att dagens bilar är konstruerade på ett annat sätt.
– Dagens strålkastare är mer kompakta och har ett starkare ljus, det blir mer koncentrerat. Strålkastarna är mindre till ytan. Det blir mer irriterande för ögat. Sedan sitter också dagens strålkastare högre upp, säger trafikforskaren Björn Lidestam på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) till Carup.

Bländad i trafik
Efter de ökande problemen med bländning införs en ny kontroll i besiktningen. Nu kommer besked om att det blir till sommaren nästa år.

Han får stöd av Sveriges optiker. Där har man under en lång tid sett en ökning av kunder som säger sig bli bländade i trafiken. 
– Särskilt i höstmörkret får vi fler rapporter om detta, säger Rune Brautaset, professor och ordförande i Optikerförbundet, till Carup.

Egentligen skulle de varit klara till årsskiftet. Men Transportstyrelsen är försenad. Istället är planen att från sommaren ska de nya besiktningsreglerna för halvljus börja gälla. Det uppger Transportstyrelsen nu för P4 Jönköping.
– Fordonet underkänns om nedvinklingen är för liten och bländande. Det görs en ljuskontroll och justering vid servicen, men många som gör detta själva hemma kan också behöva justera på egen hand, säger Anders Gunneriusson.

Transportstyrelsen sätter en bestämd gräns för nedvinklingen. Från sommaren kommer det att gälla vid besiktningen. Och man varnar för att många bilar blir underkända i besiktningen. 
– Det innebär att strålkastaren ska ha minst en procent nedvinkling. Syftet är att minska bländningen av moderna strålkastare oavsett vilken teknik som används, säger Anders Gunneriusson.

Den nya LED-tekniken blir allt vanligare på moderna bilar. De nya strålkastarna är mer effektiva. Samtidigt anklagas de för att vara bländande. 
– LED kontrolleras redan vid besiktningen. Vad som ändras är nedvinklingskravet. I vårt ursprungliga förslag skulle skärpningen bara gälla LED, säger Anders Gunneriusson.

Nu går det att köpa LED och montera dem själv på traditionella halogenlampor. Med de besiktningsregler kommer det att bli krångligare. 
 – Det kommer inte att gå att konvertera från halogen till LED om du inte har nivåreglering, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Besiktningsbranschen förbereder nu för att börja med kontrollerna till sommaren.
– Det spelar ingen roll vilken höjd de sitter på, så ska det vara samma krav. Sedan ska det inte gå att konvertera från halogen till LED om du inte har nivåreglering. Och jag vet inte om det finns nivåreglering på bilar med halogen, säger Tord Fornander, säger Tord Fornander.

Om du vill slippa en tvåa vid ljuskontrollen är det bäst att besiktiga innan sommaren 2026.
– Om Transportstyrelsen förändrar nedvinklingskraven kommer vi utföra de kontroller som föreskrivs, säger Per Anders Blommefors, expert på Svensk Bilprovning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt