Elbil kina

Ny regel: Elbilar ska strypas – och få säkra skärmar 

Kinas snabba elbilar kan tvingas bli mycket långsammare. Och skärmar ska inte längre kunna distrahera föraren. Efter flera allvarliga olyckor är nya förslag ute på remiss.

Kinesiska elbilen Xiaomi SU7 går 0–100 på 1,98 sekunder. Snabbare än många hinner blinka. Men nu kan tiden för galen acceleration vara över. Vanliga personbilar ska inte tillåtas att accelerera från 0-100 km/h på under fem sekunder. Syftet är att minska olyckor som kan uppstå när bilar bli allt för snabba menar Kinas ministerium, som har skickat ut nya säkerhetsregler för elbilar på remiss.

Samtidigt blir farliga elbilsbatterier allt vanligare. I september fattade ett elbilsbatteri plötsligt eld i Norge – trots att importören hade lovat att det var helt säkert. Enligt remissen ska elbilar ha teknologi som kan övervaka batteriet. Teknologin ska kunna ge tidiga varningar vid problem och larma vid onormala tillstånd. Om batteriet blir överhettat ska bilen varna passagerarna med tydliga ljud- och ljussignaler.

Kinesiska elbilen från Xpeng G6 började brinna i somras. Importören lovade att den inte var brandfarlig. Nu vill Kina skärpa reglerna för elbilsbatteriet. Obs: Arkivbild

Även skärmarna ska få nya regler, som redan idag kan vara en stor fara. För att undvika att föraren blir distraherad måste underhållning och spel på pekskärmar stängas av när bilen kör snabbare än 10 km/h. Och flera krav väntar. Bland annat måste bilar ha avancerad teknologi som förhindrar fel på gaspedalen, rapporterar Car News China. Systemet ska kunna känna av om gaspedalen fastnar eller trycks trycks ned fel – vilket ska kunna undvika allvarliga olyckor på exempelvis parkeringsplatser och i tät stadstrafik.

Men modern teknologi kan också skapa risker. Bland annat i dörrar som inte går att öppna. Nyligen skedde en tragisk incident där fem personer dog i en Tesla Model S. Teslan fattade eld, och anhöriga berättade i förhör att dörrarna inte gick att öppna. Och säkerheten i dörrarna ska också skärpas, enligt remissen. Varje passagerare ska kunna lämna bilen via minst två dörrar med så kallade frigöringshandtag både in- och utvändigt. Ett förslag som skulle kunna motverka den tragiska incidenten i Teslan.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt