Ten-K är en ny motor utan turbo som ger 325 hästkrafter. Sugmotorn väger bara 85 kg och kommer att sitta i en återfödd ikonisk Ford.
– Jag kan knappt vänta på att se den starta, säger Iain Muir från Boreham Motorworks.
De senaste åren har det brittiska bilbyggarföretaget Boreham arbetat med att ta fram en restomod-version av Ford Escort RS. Boreham har tidigare avslöjat att den återfödda Forden kommer att få en fyrcylindrig motor, men nu berättar företaget exakt vad som kommer att sitta under huven och avslöjandet lär knappast göra någon besviken.
Den fyrcylindriga 2,1-liters bensinmotor som Boreham tagit fram kallas för Ten-K och ger 325 hästkrafter och kommer att kunna varva till 10 000 RPM. Motorn kommer inte att få någon turbo och väger totalt 85 kg då företaget kommer att använda sig av 3D-printad metall. Företaget hävdar själva att motorn ska ha utvecklats med en tydlig F1-inspiration.
– Boreham TEN-K är resultatet av outtröttliga ansträngningar från vårt motorutvecklingsteam, säger Iain Muir från Boreham Motorworks.



Men det är inte allt. Förutom 2,1-liters motorn på 325 hästkrafter kommer kunderna även att få en mindre kraftfull version av motorn. De som känner att de inte riktigt klarar av 325 hästkrafter kan istället välja en 1,85-liters motor på 185 hästkrafter som är kopplad till en fyrväxlad manuell växellåda. Den större Ten-K kommer att kopplas ihop med en femväxlad växellåda. Oavsett val av motorn kommer nya Ford Escort att väga under 800 kg.
Nya Ford Escort RS är byggd med godkännande av Ford huvudkontor och det kommer totalt att byggas 150 exemplar. Priset för den återfödda bilen börjar på 3,6 miljoner kronor. Bilarna kommer att ha en tvåårig garanti på 3200 mil, skriver The Drive.
– Den är en demonstration av vad som kan uppnås när passion och precision förenas, säger Iain Muir.

LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















