Mazda har tagit fram en ny supereffektiv Skyactiv-Z-motor. Verkningsgraden blir rekordhög och den klarar nya hårda Euro 7-kraven.
De flesta biltillverkarna har idag stoppat utvecklingen av förbränningsmotorer för att istället satsa 100 procent på elektrifieringen. Men Mazda har valt att gå mot strömmen. Den japanska biltillverkaren håller just nu på att utveckla en egen plattform för elbilar, men en del av investeringarna till projektet har flyttats över till utvecklingen av förbränningsmotorer. Nu avslöjar företaget sin nya Skyactiv-Z-motor, som beskrivs som den ultimata effektiva förbränningsmotorn.
Mazda har inte avslöjat några detaljer om den nya supereffektiva motorn, men hävdar att den kommer att klara alla världens strängaste miljöstandarder som Euro 7, LEV4 och Tier 4 i USA. Basversionen av den nya motorn kommer att vara en 2,5-liters fyrcylindrig motor. Exakt vad den nya Skyactiv-Z-tekniken innebär, väljer Mazda att hålla hemligt.



Den nya motorn kommer att debutera på den nya generationen Mazda CX-5 som planeras att lanseras någon gång under 2027. Skyactiv-Z kommer att bli Mazdas nya basmotor och kommer att finnas i flera kraftversioner framöver. Mazda planerar även att använda tekniken från motorn på företagets nuvarande wankelmotorer.
Enligt Mazda kommer den nya motorn att ha den högsta verkningsgraden hittills och närma sig den teoretiska maximala verkningsgraden för fyrtaktsmotorer, vilket bör vara runt 45–50 procent.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.