Nya Mazda Vision X får mycket spännande teknik: Wankelmotorn på 500 hk drivs med bränsle av alger och ska rena luften när bilen körs.
– Mikroalger absorberar koldioxid när de växer och lagrar olja i sina celler. Oljan kan sedan utvinnas och göras om till koldioxidneutralt bränsle, säger Mazdas vd.
Igår visade Mazda upp sin nya Vision‑X Coupé på Japan Mobility Show i Tokyo. Det är en elegant fyrdörrars coupé, skapad med sikte på år 2035. Men det är inte bara designen som fångar blickarna – bilen har nämligen en ovanlig egenskap: den renar luften medan den kör, genom att använda alger som bränsle och fånga upp koldioxid från avgaserna. Men innan vi dyker djupare i tekniken, tar vi en snabb titt på bilens design.
Modellen bygger på Mazdas välkända Kodo-designspråk, som handlar om att förfina snarare än förändra. Fronten har en helt sluten grill, och bilen saknar traditionella dörrhandtag och backspeglar. Vindrutan lutar kraftigt, och interiören visar att Mazdas går sin egen väg. De satsar på en digital instrumentpanel uppdelad i tre mätare, med retroinspirerad grafik.


Mazda är kända för sina lite ovanliga Wankelrotationsmotorer, som saknar vanliga cylindrar och skapar rörelse med en rotor istället för en kolv. Även Vision‑X Coupé får en sådan motor. Bilen drivs av ett laddhybridsystem med turboladdad Wankelmotor, elmotor och ett batteripaket, vilket ger totalt 503 hästkrafter. På el kan bilen köra 160 km, och totalt når den upp till 800 km mellan laddningarna.
Men Mazda har även tagit ytterligare ett steg – bilen renar luften medan den kör. Detta sker genom att den använder bränsle gjort av mikroalger och Mazdas egen teknik som fångar upp koldioxid. Den infångade koldioxiden kan sedan användas för att odla grödor. Masahiro Moro, VD för Mazda, förklarade:
– Mikroalger absorberar koldioxid när de växer och lagrar olja i sina celler. Oljan kan sedan utvinnas och göras om till koldioxidneutralt bränsle. De kvarvarande algerna är rika på näringsämnen som protein, och kan användas som mat eller ekologiskt gödningsmedel.



Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















