Ny lögn sprids om krav på syntest för äldres körkort

Nyheter om EU:s införande av hälsotest och syntest för äldre förare fortsätter att spridas i svenska tidningar. Men sanningen är att det inte finns någonting om detta i det nya körkortsdirektivet.
– Ett testförfarande som resulterar i att personer förlorar sitt körkort trots att de fortfarande kan köra bil säkert är oönskat av flera olika skäl, skriver EU på sin webbplats.

I både utländska och svenska tidningar sprids nu information om att EU ska införa hälsotester för äldre förare, och till och med en maxålder för körkort. Flera medier hävdar att EU ska ha tagit fram ett förslag där det ska införas obligatoriska läkarkontroller vart femte år för förare över 70 år. Senast i raden att gå på bluffuppgifterna är Dagens PS som påstår att EU planerar att införa synkontroll för äldre och att detta ska leda till att 1000-tals äldre stoppas från att köra bil.

Men sanningen är att det inte fanns någonting om detta när EU presenterade det fjärde körkortsdirektivet. Alla förslag om detta är borttagna ur det nya körkortsdirektivet. Uppgifterna som sprids om obligatoriska hälsotester och syntester är inte sanningsenliga.
– Medlemsländerna bestämmer själva hur detta ska göras. Och de kan säga att det måste vara en officiell läkarundersökning eller att det kan vara familjeläkaren. Eller så kan de helt enkelt säga: ’Här, här är ett frågeformulär’, sade EU-parlamentets föredragande Jutta Paulus i mars till Tagesschau.

Det fanns inte någonting om ett införande av hälsotest i EU:s nya fjärde körkortsdirektiv. Nyheterna som spridits av flera svenska medier stämmer inte.

Så även om flera medier har rapporterat om ett nytt införande av hälsotest för EU-medlemsländer, så finns det ingenting som tyder på att det faktiskt ska bli ändring på dagens regler där varje land har sina egna regler. Finland, Spanien och Italien är tre länder som i dag kräver ett förnyelsetest på körkortet efter en viss ålder. Sverige har inga sådana krav, däremot ska läkare anmäla till Transportstyrelsen om de upptäcker att en körkortsinnehavare är medicinskt olämplig att inneha körkort.

Samtidigt skriver EU så här om skillnaden mellan Sveriges och Finlands regler för hälsokontroller. Tvärtom så hade Finland fler dödsfall bland oskyddade trafikanter efter att körkort dragits in efter hälsokontroller.
– En jämförelse av Finland och Sverige visar ingen tydlig minskning av olyckor till följd av det svenska programmet. Finland hade dock en högre dödsfallsfrekvens bland oskyddade äldre trafikanter än Sverige, förmodligen ett resultat av en ökning av antalet äldre fotgängare som hade förlorat sitt körkort, skriver EU.

Även Transportstyrelsen i Sverige bekräftar att det inte finns något sådan förslag från EU. Precis som tidigare är det valfritt för EU:s medlemsländer att införa krav på läkarkontroller eller syntester. I Sverige finns inga sådana planer, trots att det riktats krav från flera håll.
– Det är valfritt för EU:s medlemsländer att införa krav på läkarkontroller vid en viss ålder för samtliga körkortsbehörigheter, skriver Ted Snölilja stabsutredare på Transportstyrelsen.
– Transportstyrelsen har inte utrett vilka konsekvenser ett införande av obligatoriska läkarkontroller för förare över 70 år skulle innebära, men kan notera att de som har högre körkortsbehörigheter C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE redan idag måste lämna läkarintyg vart femte år för att få behålla sina högre körkortsbehörigheter. Vi har dock inte tagit ställning i frågan, avslutar Ted Snölilja.
LÄS MER:

Senaste nytt