Kinesiska elbilstillverkare håller på att springa ifrån europeiska, visar ny forskning. Företagen i öst är störst på marknaden, samtidigt går flera europeiska tillverkare bakåt i utvecklingen. – Förra året var ett missat tillfälle för europeiska tillverkare, säger ICCT Europachef Peter Mock.
Kina leder just nu racet om elbilarna. Europa faller efter. Enligt färsk forskning utvecklas tillverkare som Volkswagen, BMW och Stellantis väldigt lite på elbilsområdet just nu, skriver tyska Spiegel. Det finns dock fortfarande en möjlighet att undvika att bli helt omsprungna av konkurrenterna i öst.
När europeiska tillverkare faller bakom tar Kina försprång i kampen om elbilen. Det konstaterar International Council on Clean Transportation (ICCT) i ny forskning. ICCT är en oberoende organisation som utför forskning och publicerar bland annat rapporter och policyförslag. Organisationen var involverad i avslöjandet av VW dieselskandalen.

I forskningen utvärderar ICCT de 21 största biltillverkarnas väg mot en fossilfri framtid. De bedömer tillverkarna utifrån kriterierna säljstatistik, teknologisk prestation och deras åtaganden för hållbarhet. De konstaterar att de kinesiska tillverkarna har under 2024 agerat mer för utvecklingen än konkurrenterna i väst.
De kinesiska företaget säljer bra. BYD är i dagsläget marknadsledare på elbilsmarknaden. Även de kinesiska tillverkare som Geely och SAIC har lyckats uppnå 50 procent av sin försäljning genom elbilar. I Kina säljs nu över elva miljoner elbilar per år. Det motsvarar mer än hälften av världens globala elbilsförsäljning enligt ICCT.
I kontrast med tyska och franska biltillverkare som tappat mark på elbilsmarkanden 2024. Flera europeiska tillverkare har inte sett någon utveckling i sin försäljning av elbilar. I stället är flera europeiska företag påväg åt fel riktning. Mini som ägs av BMW och Renault ägda Dacia har gett upp sina mål att endast sälja bilar utan utsläpp globalt 2031 respektive 2035.
VW och BMW har också blivit sämre när det gäller batteriåtervinning.
– Förra året var ett missat tillfälle för europeiska biltillverkare, säger ICCTs Europachef Peter Mock. Samtidigt som elektrifieringen av den globala bilmarknaden accelerar. Så faller tyska exportberoende biltillverkare efter. Dock skulle en stark marknad för elbilar i Europa kunna “skifta momentumet”, säger Europachefen.
LÄS MER:

Rasmus Söderqvist studerar journalistik och har skrivit för Vasabladet.