Transportstyrelsen planerar blixtändring. Mängder med fordon kan underkännas vid besiktningen.
– Experter vi haft kontakt med menar att ett stort antal fordon kommer att behöva justeras, säger Anders Gunneriusson, fordonsexpert på Transportstyrelsen.
LED-teknik blir allt vanligare i trafiken. Många bilister har klagat på att de blir bländade. Därför har Transportstyrelsen arbetat med att ta fram nya regler för besiktning för den här tekniken som ska införas under 2026.
– Det ska inte att gå att konvertera från halogen till LED om du inte har nivåreglering, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.
LED-teknik går numera att ganska enkelt montera hemma i garaget. Flera företag som bland andra Osram erbjuder kunder teknik som ersätter den gamla halogenbelysningen. Medan tekniken blir allt vanligare så ställs också fler krav.
– LED kontrolleras redan vid besiktningen. Vad som ändras är nedvinklingskravet. I vårt ursprungliga förslag skulle skärpningen bara gälla LED, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen.

Även halogenstrålkastare får samma krav
Nu öppnar Transportstyrelsen för att ställa samma krav på bilar med halogenbelysning. Även de som har klassisk halogenteknik ska också tvingas nå upp till samma nedvinklingskrav. Myndigheten medger att det kan innebära att mängder med svenskar blir underkända vid besiktningen.
– Men nu överväger vi att ställa samma krav på samtliga strålkastare oavsett teknik. Experter vi haft kontakt med menar att ett stort antal fordon kommer att behöva justeras, säger Anders Gunneriusson.
Nedvinklingen kommer att innebära ett bekymmer och en kostnad för många svenska bilägare.
– Det innebär att strålkastaren ska ha minst en procent nedvinkling. Syftet är att minska bländningen av moderna strålkastare oavsett vilken teknik som används, säger Anders Gunneriusson.
Det nya besiktningskravet kan börja gälla redan nästa år. Exakt datum är osäkert. Transportstyrelsen arbetar med att få klart det nu.
– Förslaget kommer antagligen ut på ny remissrunda och sedan ska det skickas till Bryssel för notifiering och därefter beslut och ikraftträdande, ca 4-5 månader efter att vi är färdiga med ett nytt förslag, säger Anders Gunneriusson.
Besiktningsbranschen förbereder sig
Besiktningsbranschen förbereder nu för att möta de nya kraven. Varje gång Transportstyrelsen gör en förändring måste de anpassa sig.
– De vill införa specifika nedvinklingskrav för LED-belysning. Det spelar ingen roll vilken höjd de sitter på, så ska det vara samma krav. Sedan ska det inte gå att konvertera från halogen till LED om du inte har nivåreglering. Och jag vet inte om det finns nivåreglering på bilar med halogen, säger Tord Fornander., säger Tord Fornander.
– Om Transportstyrelsen förändrar nedvinklingskraven kommer vi utföra de kontroller som föreskrivs, säger Per Anders Blommefors, expert på Svensk Bilprovning.
Osram är ett av företagen som utvecklat den moderna LED-tekniken. De vet att många upplever sig bländade av LED-lampor i trafiken.
– Upplevelsen av att bli bländad av mötande fordon är inget nytt, men det har förstärkts i takt med ökad trafik och ny belysningsteknik. Vi på Osram tar naturligtvis detta på allvar och samarbetar med experter, fordonsbranschen och myndigheter för att förstå vad som kan vara orsakerna, säger Vera Bergman.
LÄS MER:
.

Andreas Jemn är journalist och författare.