Ny kontroll i besiktningen kan avslöja fusk

Nya kontroller i besiktningen kan avslöja det vanliga fusket. Snart görs reglerna om. Branschen kräver hårdare tag.
– De programmerar om mjukvaran så att bilen inte visar några felkoder, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Vi på Carup.se har berättat om fusket med AdBlue. Miljöreningssystemet på dieselbilar går lätt sönder och är dyra att reparera.
– Då väljer många att koppla ur det, men det är inte tillåtet enligt miljölagen. För att bilen ska vara typgodkänd måste det här fungera, säger fordonsjurist Ulf Stefansson.

Men besiktningsbranschen har en bra förklaring till detta.
– Det är inte säkert att det märks i besiktningen och bilarna kan gå igenom utan anmärkning, säger Ulf Stefansson.
Besiktningsbranschen förklarar den bakomliggande anledningen.
– Det är inte så konstigt med de höga mätvärdena som vi har. Dessutom har vi inte tillräckligt bra instrument, säger Tord Fornander.

Ingen vet hur många dieselbilar som rullar runt utan att AdBlue fungerar. Mörkertalet är stort. Dessutom är det säkert många bilägare som inte har en aning. Om du köper en dieselbil begagnad finns det en stor risk att det här systemet inte fungerar.
– De programmerar om mjukvaran så att bilen inte visar några felkoder. Då är det ingen som märker om AdBlue är urkopplad eller ur funktion, säger Tord Fornander.

Just nu väntar besiktningsbranschen på att få mer information om vilka förändringar Transportstyrelsen planerar.
– Vi väntar på att Transportstyrelsen ska skicka ut en remiss om nya regler för kontrollbesiktningen, säger Tord Fornander.

Att koppla ur AdBlue-systemet har blivit allt vanligare. Nya kontroller i besiktningen kan avslöja det och annat fusk.

Besiktningsbranschen har varit klara och tydliga med vilka förändringar som de önskar. Om de får rätt kommer det inte att vara möjligt att fuska med AdBlue i framtiden.
– Vi har bett om att få utföra partikelmätning på dieselbilar. Det som man gör i länder som Tyskland och Nederländerna. Då får vi verktyg att avslöja om AdBlue inte fungerar, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Anledningen till att Sverige ska få nya regler för kontrollbesiktning handlar om en miss för några år sedan.
– Det var 2018 som dagens regler infördes. Men då var det väldigt bråttom. Man hade fått direktiv av EU och var försenad med att implementera det i lagstiftningen, säger Tord Fornander.

Nu väntar man på att Transportstyrelsen ska återkomma med en remiss.
– Vi har inte hört någonting, utan väntar på att det ska komma en remiss, säger Tord Fornander.
Samtidigt arbetas det på EU-nivå för att utarbeta nya direktiv om hur framtidens kontrollbesiktningar ska utföras. Men arbetet har försenats.
– Jag tror det har att göra med samtal som man för med bilbranschen. Det handlar om utläsning av data och främst kring säkerhetssystemen, säger Tord Fornander.

Dagens bilar är utrustade med moderna säkerhetssystem. Men regelverket för kontrollbesiktning har inte hängt med.
– Det är högst relevant med att kontrollera säkerhetssystemen, sådana går också sönder, säger Tord Fornander.
LÄS MER: