Ny kris för Porsche. Försäljningen rasar brant i Kina.
– Utmanande marknadsförhållanden, menar Porsche.
Lyxbilstillverkaren Porsche ser blodröda siffror på sin försäljning i Kina. Tysklands tidigare starka biltillverkare står inför sina tuffaste globala utmaningarna på många år. En rapport från tredje kvartalet i år, visade att Porsches bilar såg globala leveranser minska med cirka 6 %. Men i Kina var situationen som värst. Där sjönk försäljningen med hela 26 %.
Redan i somras gick Porsche-VD:n Oliver Blume ut med ett oroväckande mejl till sina anställda. Men krisen fortsätter. Porsche själva menade att den senaste nedgången i Kina var kopplad till “utmanande marknadsförhållanden” och “den intensiva konkurrensen på den kinesiska marknaden”. Porsche står inför motgångar från alla håll. Bland annat rusar flera kinesiska elbilstillverkare fram, exempelvis Xiaomi som sålde 200 000 bilar på tre minuter.

Samtidigt börjar amerikanska tullar ge effekt i USA, och den kinesiska marknaden mattas av. På toppen av det kämpar Porsche med övergången från sina klassiska bensinmotorer till elbilar, rapporterar Reuters. Förra månaden slog Oliver Blume fast att ‘festen var över’ för de europeiska biltillverkarna. Och nu har Porsche sänkt sin vinstprognos för september, och varnar samtidigt för förseningar i lanseringen av sina elbilar. Framtiden ser fortsatt mörk ut för den tyska lyxbilstillverkaren.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.