Ny forskning pekar ut bilarnas pekskärmar som trafikfaror. Anses vara lika farliga som mobiltelefoner.
– Det kan absolut jämföras med att använda en telefon, två sekunder räcker för att tappa koncentrationen på vägen, säger Bord Morten Johansen på Trygg Trafikk till norska TV2.
Den norska trafiksäkerhetsföreningen Trygg Traffik har tillsammans med Nord universitetet och försäkringsbolaget Fremtind undersökt konsekvenserna av bilarnas pekskärmar.
– Det finns en magisk gräns på två sekunder. Tar man blicken från vägen i mer än två sekunder är det kritiskt med tanke på trafiksäkerheten, säger Bård Morten Johansen, till norska TV2.
I undersökningen ingick 44 förare. Under testerna övervakas förarna med en blickpunktskamera. Alla förarna skulle under färden byta radiostation, skriva in en adress i navigeringssystemet och skifta temperatur i bilen.
– Att ange en adress var den mest krävande uppgiften. Det krävde förarna att spendera i genomsnitt 15,7 sekunder för att slutföra skrivningen, säger Bord Morten Johansen.

Att byta radiokanal tog ungefär tio till elva sekunder medan temperaturen ändras precis under fyra sekunder. Enligt Trygg Traffik är resultatet nedslående och ett hot mot trafiksäkerheten. Därför föreslår Trygg Traffik åtgärder. I Norge är rattsurfande förbjudet och belagt med böter på 5000 kronor. Men nu föreslår Trygg Traffik också att man ska förbjuda förare från att hålla i telefonen under färd. Det får kritik från motororganisationen NAF.
– Ett totalförbud mot att röra telefonen går för långt. Det gäller inte annat som är lagligt bakom ratten i en bil. En sådan föreslagen skärpning är inte vettig och undergräver förtroendet för regelverket, säger Ingunn Handagard, presschef på NAF.
I Sverige var vi sist ut med att lagstifta mot rattsurfande. Däremot är det redan förbjudet att hålla i telefonen medan man kör.
– Nej, i Sverige är det inte ens tillåtet att hålla i telefonen under färd. Den ska ligga bredvid dig, men du kan tala i den om du har den inkopplad, säger trafikpolisen Anders Schääf.

Han delar den norska studiens erfarenheter. Bilarnas pekskärmar kan jämföras med att rattsurfa.
– Rattsurfande är förbjudet medan det är tillåtet att använda pekskärm. Jag förstår att många tycker det är underligt. Jag såg ett inslag där man gjorde ett test. En förare i en modern bil mot en som körde en gammal Volvo. För den som körde Volvon var det lättare att hålla koncentrationen på vägen eftersom alla reglage var enkla att använda, säger Anders Schääf.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.