BMW låter oss smygtitta på framtidens elektriska M-bilar. I en ny video avslöjas en spännande detalj. Alla M-modeller kommer att ha fyra motorer – en på varje hjul.
I över 50 år har BMWs sportdivision M GmbH jobbat med koncept för att förena vardagligt bilkörning med racingbanan. På hemliga testanläggningar arbetar ingenjörer ni med deras senaste mål. Att revolutionera den elektriska drivlinan och utveckla den första helt elektriska M-modellen.
BMW har varit sparsamma med information om vad deras “revolution” faktiskt innebär men den senaste mest spektakulära detaljen är att fyra elektriska motorer utgör kärnan i den nya prototypen. Alla fyra hjulen drivs av sina egna elektriska motorer. Det ska göra att de får effekt på millisekunder. De ska även uppnå en precision som inte går att uppnå med traditionella drivsystem, enligt BMW själva.
Kunder och fans har höga krav på BMWs M-modeller som alltid varit förknippade med förbränningsmotorer.
– För mig handlar det inte om transformation, utan om att omfamna nya teknologier och ta reda på hur man kan tänja på gränserna för vad som är tekniskt möjligt, säger Franciscus van Meel, vd för BMW M GmbH.
En fyrmotorig i4 M50 prototyp visas upp i videon. Förutom flera motorer har den kolkeramiska skivor, förstärkt kaross och ny ramkonstruktion.
– Detta innebär oöverträffad prestanda, kvalitet och funktioner som du inte ens kan föreställa dig idag, säger Carsten Wulf, chef för utveckling på BMW M.
Vad är grejen med fyra motorer då? Jo, de sitter direkt på hjulet och har dubbla rotorer. Tekniken verkar likna den som Nevs Emily GT har men är mer avancerad. Studier har visat att detta innebär fördelar med effektivitet, kostnader, hållbarhet, vikt och prestanda. Enligt BMW kan bilarna bli 150 kg lättare.
Systemet som Nevs Emily GT använder ger unika möjligheter att kontrollera vridmomentet på varje hjul. Det innebär att bilen kan svänga utan att föraren behöver använda ratten. Hjulmotorer ska även vara 20 procent mer effektiva. Räckvidden kan alltså gå från 60 mil till 72 mil. Hjulmotorer innebär också att elbilen blir rymligare eftersom inga andra drivenheter stjäl utrymme.
Det finns dock risk att fördelarna kommer på bekostnad av komforten och hållbarhet när den ofjädrade vikten höjs. De är svåra att integrera med dagens fjädrings- och bromskomponenter. BMWs datasimulering kan inte än förutse vilka andra svårigheter som BMW kommer att ha med tekniken.
– Allt är gjort från ruta ett, konstruktion, simuleringar och utvärderingar, säger Carsten Wulf.
Men BMWs: tester har inte varit utan utmaningar. Vid ett tillfälle dör prototypen och motorerna i framaxeln behöver bytas ut. Videon avslöjar inte vad cheferna tycker efter att ha fått testköra bilen men de verkar vara nöjda. M-bossen Frank van Meel har redan avslöjat att en elektrisk M3-liknande sedan är på väg. Produktionen kan dra igång så tidigt som 2027 eller 2028, enligt Motor1.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.