Snart kan ditt vanliga B-körkort bli mycket mer värt. EU vill höja viktgränsen rejält. Vilket öppnar för att du ska kunna köra tyngre elbilar, transportbilar och husbilar utan att ta ett enda extrakort.
En stor förändring är på väg som kan göra ditt vanliga B-körkort betydligt mer användbart. EU har nämligen klubbat höjd viktgräns för vad du får köra – från dagens 3,5 ton till 4,25 ton. Det innebär att du kommer få köra betydligt fler och tyngre elbilar och transportbilar – utan att ta ett enda extrakort.
Bakgrunden är den ökande vikten på moderna fordon, elbilar och eldrivna skåpbilar som ofta blir för tunga för B-kortet när man drar släp eller lastar tungt. I stället för att kräva att förare ska ta C-kort för att köra dessa, kommer EU nu göra en justering som följer med tiden.

Det handlar inte om ett förslag i periferin utan flera länder är redan i gång. I Nederländerna trädde de nya reglerna i kraft redan den 1 juli 2025. Där får förare med B-körkort nu köra fordon upp till 4 250 kilo, så länge de haft körkortet i minst två år. Tidigare gick gränsen vid 3 500 kilo, vilket uteslöt flera elbilar och även arbetsbilar. Dessutom kommer du få haka på en släpvagn på 750 kg så totalvikten på ekipaget blir fem ton.
Sverige kommer också att följa efter. Det innebär att tusentals förare slipper utöka sitt körkort för att köra nyare och tyngre fordon. Redan idag pågår ett försök i Sverige där du kan ansöka om dispens för att köra lastbil som väger upp till 4 250 kg på B-körkort. Den ska vara driven på el, väte eller naturgas. Syftet är att lindra bristen på förare med C-behörighet. Försöksverksamheten gäller endast lastbil utan släp. Försöksverksamheten kan alltså inte avse persontransporter, såsom buss eller taxi.
Det här skiljer sig från det så kallade B96-körkortet, som redan i dag tillåter att du kör bil med släp upp till en sammanlagd totalvikt på 4 250 kilo. Men det gäller alltså inte ett enskilt fordon som väger så mycket – något som det nya EU-förslaget syftar till att möjliggöra med ett vanligt B-körkort. I en tidigare version av artikeln stod det felaktigt att B96 ger rätt att köra tyngre husbilar. Det är inte korrekt. B96-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre husbilar.
Idag finns det dock en möjlighet att köra husbilar som väger mer än 3 500 kilo. Men bara för den som tog sitt B-körkort före 1 juli 1996 och inte har blivit av med det. Den så kallade ”farfarsregeln” gäller särskilt för personbil klass II, det vill säga husbil, och i vissa fall kan fordonet ha en totalvikt på över 7 ton – och i undantagsfall ännu mer. Det är något många inte känner till.
EU:s slutmål är att införa de nya reglerna i hela unionen runt 2029–2030. Men fram tills dess kan reglerna skilja sig mellan länderna. Kör du ett fordon över 3,5 ton i Sverige innan lagändringen trätt i kraft, även om det är tillåtet i ett annat EU-land, riskerar du att bryta mot lagen här hemma.
Men om allt går enligt planerna kan ditt vanliga B-körkort snart vara nyckeln till betydligt fler fordon än tidigare. Och i takt med att elbilar fortsätter att öka i vikt, kan det visa sig vara mer värdefullt än någonsin i framtiden.
Faktaruta: Det här gäller för B-körkort
I dag får du med vanligt B-körkort köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kilo. Det innebär att du kan köra de flesta vanliga bensin-, diesel- och elbilar.
Men det är i första hand kombinationen av bil och släp som ofta spräcker gränsen – till exempel en elbil som väger 2 500 kilo och en husvagn på 1 500 kilo. Då överskrider ekipaget viktgränsen och kräver B96 eller högre behörighet.
Bilen får ha högst åtta passagerare utöver föraren, alltså totalt nio personer. När det gäller släp får du antingen dra ett släp med max 750 kilo totalvikt, eller ett tyngre släp – så länge bilens och släpets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kilo.
Utöver personbilar täcker B-körkortet även in lätta transportbilar, vissa campingbilar (om de håller sig inom viktgränsen), mopeder i både klass I och II, traktorer av klass A samt fyrhjulingar som är registrerade som lätt terrängvagn eller moped.
Det är viktigt att komma ihåg att det är fordonets totalvikt som räknas – alltså den vikt bilen är registrerad för att väga när den är fullt lastad, inte dess tomvikt. Det är den här viktgränsen EU nu vill höja, för att bättre matcha dagens tyngre ekipage.
Källa: Transportstyrelsen
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.