Ny elmotor till elbil skulle kosta 110 000 kr

En norsk Audi e-tronägare skulle tvingas betala 110 000 kronor för att byta ut bakmotorn. Men efter att ha skickat en tidningsartikel till Audi sänkte de priset till en tiondel.
– Det lönar sig att fråga, säger e-tronägaren till norska Motor.

Jämfört med en motor som går på diesel eller bensin saknar elmotorer delar som cylindrar, kolvar, vevstakar, vevaxlar, kamaxlar och kamkedja. Detta gör att de flesta elmotorerna kräver mindre underhåll. Men elbilen Audi e-tron har den senaste tiden visat sig ha enormt stora problem med sin elmotor. 

Elmotorn har nämligen en inbyggd konstruktion som gör att den hela tiden läcker kylvätska. Men under motorn sitter en liten burk som samlar upp all kylvätska. Denna burk måste bytas med ett serviceintervall på 3 200 mil. Om den skulle bli överfull riskerar ägaren att elmotorn knäcks. Ett exempel på detta fick vi se när mekanikern Eric Berg undersökte en två år gammal e-tronmotor som gått sönder på grund av felet.

Audi e-tron är en modell som haft stora problem med sin motor.
Motordetekiven Eric Berg tog nyligen isär en likadan motor på sin youtubekanal.

I Norge uppmärksammade nyligen Motor ett fall där bakmotorn gick sönder i Bård Stadheims sex år gamla Audi e-tron. När han sedan lämnade in elbilen på verkstaden fick han beskedet att han skulle behöva betala 110 000 kronor för att byta ut elmotorn.
– Audi är inte för bilägare utan en rejäl reparationsfond i handen, skrev e-tronägaren i ett mejl till Motor.

Men i stället för att betala frågade han Audi om det skulle gå att få ett lägre pris. Audi sänkte då priset med 25 000 kronor. Bård Stadheim skickade då ytterligare ett mejl med en bifogad artikel från Motor som handlade om ett liknande fall. Audi sänkte då priset för hela bytet till 11 000 kronor. Alltså sänktes priset med hela 99 000 kronor.
– Det betyder för mig att kostnaden för att hålla en nästan sex år gammal Audi e-tron på vägen nu är nere på normal nivå, även om det är irriterande att motorn måste bytas ut så tidigt, säger Stadheim till Motor.
LÄS MER: