En ny design på elmotorer kan göra elbilar mycket billigare. Tyska ZF:s nya elmotor görs utan magneter, har noll friktion och tar bort behovet av sällsynta jordartsmetaller. Så här vill ZF förbättra den ytterligare med ett nytt patent.
I dag använder elmotorer sällsynta jordartsmetaller. Men för något år sedan kunde tyska ZF avslöja att de tagit fram en ny induktionsmotor utan magneter. Den fungerade genom att skicka ut induktionsimpulser inifrån rotorn och inte på statorn. Motorn kom med flera fördelar då den är mer kompakt och behöver inga lager, glidelement eller borstar. Nu har ZF förbättrat motorn ytterligare, vilket avslöjas i en ny patentansökan från företaget, skriver Carmoses.
Företaget har förbättrat elmotorns design genom att placera anslutningsenheten inuti växellådans hölje tillsammans med ett växelströmsfilter intill sig. Dessutom ska motorns vätsketätningar vara förstärkta, vilket säkerställer att motorn förblir läckagefri. ZF hävdar också att den nya designen kommer att underlätta underhåll och service av elmotorer.
Med motorkomponenternas nya placering tror ZF att energieffektiviteten kommer att öka, samtidigt som kostnaderna för att tillverka motorn kommer att sänkas. Tidigare har företaget sagt att motorn ska ha 5–15 procent högre verkningsgrad än dagens elmotorer som används i elbilar. Dessutom ska CO2-utsläppet vid tillverkning vara 50 procent lägre.
ZF kallade sin nya elmotor utan magneter för In Rotor Inductive Excited Synchronous Machine, förkortat I2SM. Den är framtagen för att fungera med den senaste 800-voltstekniken som blir allt vanligare på elbilar.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.