Ny elbil till låg månadskostnad – bättre än Årets bil?

Nissan ger sig in i elbilskampen med nya elektriska Micra. Nu går elbilen att privatleasa till en relativt låg månadskostnad. Frågan är om den är ett smartare val än Renault 5 – som har identisk teknik och är 500 kronor billigare?

Nissan är tillbaka i småbilssegmentet med nya eldrivna Micra. Men frågan är varför man ska välja den framför systerbilen Renault 5 som utsågs till Årets bil. De två modellerna delar samma teknik, byggs i samma fabrik i Frankrike och har nästan identisk prestanda. Båda elbilarna har ett 40 kWh-batteri och en räckvidd på omkring 31 mil enligt WLTP. Men den ena är flera hundralappar dyrare – per månad.

Både eldrivna Nissan Micra och Renault 5 kan snabbladdas från 15 till 80 procent på runt 30 minuter och stöder 11 kW AC-laddning hemma. Det gör dem till typiska vardagsbilar.
– Som stadsbilar är de perfekta. Mjuka, tysta och smidiga att köra. Micran känns lättkörd och trevlig, med bra komfort och fin respons. Det är en supermysig bil för den som bara vill ha något enkelt och pålitligt att ta sig runt med, säger Alrik Söderlind när han testar Nissans eldrivna minibil.

Nissan säger att Micran ska upplevas som mer ”premium”, men enligt Söderlind är skillnaden mest kosmetisk.
– Jag känner inte att den känns mer premium. Det är samma bil under, säger han och konstaterar att Renault 5 känns mer personlig med sin retrodesign, medan Micran har en mer nedtonad japansk stil.

Men när det gäller ekonomi är skillnaderna desto tydligare. Micran kostar omkring 20 000 kronor mer som ny och har något högre leasingpris. Just nu går exempelvis Nissan Micra Engage 40 kWh att leasa för 3 795 kronor i månaden, medan Renault 5 E-Tech Evolution kostar 3 290 kronor i månaden. Det skiljer alltså 505 kronor i månaden mellan bilarna. Över hela leasingtiden blir det strax över 18 000 kronor.

Nissan Micra och Renault 5 E-tech är egentligen samma bil. Bara designen skiljer. Nissan är aningen dyrare att privatleasa.

Micran lockar dock med längre garanti med fem år mot tre för Renault och något högre angiven räckvidd på 316 kilometer jämfört med Renaults 312 kilometer.
– Jag tror att Nissan kommer behöva sänka leasingpriserna för att få fart på försäljningen. För i grunden är det lika bra bilar, säger Alrik Söderlind.

För den som mest kör i stadstrafik handlar valet därför mest om smak. Renault 5 sticker ut med sin charmiga retrostil och lägre månadskostnad, medan Nissan Micra försöker vinna köparna med längre garanti och en något mer sober design.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt