Amazon-miljardären släpper en elbil för 240 000 kronor. Men det mer anmärkningsvärda är att den enkelt ska kunna göras om till SUV. Och det ska köparen kunna bygga om själv hemma.
Det är sällan det dyker upp något helt nytt i bilvärlden, men nu gör en okänd aktör plötsligt ett stort avtryck. Amerikanska Slate Auto har precis visat upp sin första elbil som är en kompakt pickup med en prislapp på motsvarande cirka 240 000 kronor. Bakom satsningen finns bland annat Amazon-grundaren Jeff Bezos, som varit med och finansierat projektet. Och bilen skriker enkelhet och anpassning.
– Genom att bara erbjuda en modell slipper vi all onödig komplexitet, säger Slate-chefen Chris Barman, enligt Wired.
Den lilla pickupen heter “Blank Slate” och är framtagen med ett tydligt mål: den ska vara så billig som möjligt att bygga, och lika enkel att äga. Karossen är i komposit och batteriet på 52,7 kWh ger en räckvidd på runt 24 mil. Bilen säljs bara i en färg – grå. För den som vill köra längre finns ett större batteri som ger upp till 38 mils räckvidd, men priset för det alternativet är ännu inte känt. Men det går redan nu reservera bilen för 500 dollar för att få leverans i slutet av nästa år.

Drivlinan är enkel. En bakhjulsdriven elmotor på 201 hästkrafter, som får kraft från battericeller levererade av sydkoreanska SK-On. Snabbladdning på upp till 120 kW erbjuds och fordonet är anpassat för den nya nordamerikanska standarden NACS-kontakten. Enkelhet präglar bilens interiör också. I stället för en pekskärm finns mobil, surfplattefästen, till och med fönstervevarna är manuella. Men det finns tillval för att uppgradera till elhissar.


Trots den låga prislappen är bilen fullt utrustad för att klara amerikanska säkerhetskrav för modellår 2027. Det innebär bland annat autobroms, backkamera och digital instrumentering. Vikten ligger på cirka 1 630 kilo, och lastkapaciteten uppges till drygt 650 kilo. Dragvikten är dock låg med bara 450 kilo. Men det som verkligen gör Slate unik är hur den kan byggas om.
Bilen är tänkt att kunna anpassas med över 100 olika tillbehör. Från fälgar till inredning och karossdelar. Två av de mest intressanta tillvalen gör det möjligt att konvertera pickupen till en SUV eller en mer sportig “fastback”. Då byts bakdelen ut och en ny karossdel med baksäte och rullbur monteras, komplett med integrerade krockkuddar. Allt skickas i platta paket, i Ikea-stil, och byggs ihop av köparen själv eller en återförsäljare. Priset för ett sådant kit är runt 50 000 kronor.

Målet är att sälja bilen till både privatpersoner och företagsflottor, men Slate vill i första hand bygga ett varumärke med hjälp av personligt anpassade fordon som syns ute på vägarna. Amazon nämns inte direkt i framtidsplanerna. Men med tanke på kopplingen till Bezos är det knappast otänkbart att även de skulle kunna bli kund.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.