Ny diesel slår klassisk blankdiesel. Experterna slår hål på gammal myt.
– Jag skulle säga att den har egenskaper som är bättre, säger Magnus Lindgren, drivmedelsexpert på Trafikverket.
Bensinjätten Preem slår sig för bröstet. Företaget har lanserat en mer miljövänlig B7-diesel på alla mackar som sägs vara lika bra som den folkliga blankdieseln.
– Ja, jag skulle säga att den är bättre än B0-diesel, säger Mattias Holmqvist, presschef på Preem.
Blankdiesel är ett bränsle som man inte blandar in några ingredienser för att få ner koldioxidutsläppen. Det är ett rent bränsle som är mycket populärt ute i landet. När Preem nu säger att man har en miljövänligare diesel med bättre egenskaper blir många misstänksamma.
– HVO100 har en nästan identisk specifikation med diesel miljöklass 1. Däremot har den inte riktigt samma densitet, säger Magnus Lindgren.

Tidigare blandade Preem raps i sin B7diesel. Nu har man istället valt HVO. Med det lovar de en bättre diesel, som till och med slår den älskade blankdieseln på fingrarna.
– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. Många likställer blankdiesel med helt fossil diesel och då fri från RME och HVO, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem.
En del åkare är ändå misstänksamma mot HVO. Man har dåliga erfarenheter från inblandning av raps. Det ger alger i tankarna. Nu tror man att den nya miljödieseln är sämre på vintern.
– Jag skulle faktiskt vilja säga tvärtom, att den har bättre köldegenskaper, säger Magnus Lindgren.
Preem lovar alla dieselkramare att nu kan du tanka mer miljövänligt.
– Detta innebär att dieseln har en lägre klimatpåverkan än diesel utan förnybart innehåll. Då HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, innebär det att du genom att tanka vår uppgraderade Preem Evolution Diesel får en diesel som har likvärdiga egenskaper som blankdiesel, men samtidigt reducerar de fossila utsläppen, säger Daniel Granquist.
HVO släpper ut mindre koldioxid, åtminstone på papperet. Men det är fler utsläpp i diesel som är farliga. Det är inte bara koldioxid som påverkar människor, djur och natur.
– När det gäller koldioxid så blir det mindre utsläpp. Däremot blir det ingen skillnad när det kommer till utsläpp av kolväten och partiklar, det är motorns egenskaper som styr detta, säger Magnus Lindgren.
Bensinmackarna följer den här utvecklingen. Man vill veta om Preems experiment slår väl ut.
– Det har varit problem med raps eller RME som inblandning. Det är inte bra för motorerna, men det ska bli intressant att se var detta slutar, säger bensinpiraten Tony Schäfer i Torsås.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















