Nu kommer världens första svanenmärkta diesel. Preems nya HVO-diesel sägs minska CO2-utsläppen med minst 90%. Bränslejätten lovar att den är helt fri från palmolja.
I Sverige finns det över 1,5 miljoner personbilar som drivs av diesel. Om vi räknar in transportflottan blir det ännu fler. Det betyder att dieselfordon står för en stor del av våra bilars koldioxidutsläpp.
– På så sätt gör vi det enkelt för kunder att ställa om från fossilt till förnybart och därmed minska de fossila koldioxidutsläppen här och nu – utan att byta ut fordonet, säger Magnus Heimburg, VD Preem.
Klassiska miljömärkningen Svanen sätter sitt kända emblem på Preems nya bränsle. Många förvånas kanske att dieselbränsle får en miljömärkning. Enligt Preem ska det förnybara innehållet i Preem Redefine HVO100 minska de fossila utsläppen med minst 90%.
– Vi är väldigt glada över att det med Preem Redefine HVO100 finns ett flytande drivmedel som lever upp till våra tuffa miljö- och klimatkrav så det blir lätt för konsumenter och inköpare att välja rätt. Det är bråttom att öka takten i omställningen och nå miljö- och klimatmål, säger Anna Linusson, vd, Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel.

Under veckan rullades det upp en potentiell skandal med HVO i Storbritannien. Visselblåsare inom bränsleindustrin varnade för att innehållet i HVO inte håller vad det lovar. Istället för att vara restprodukter från produktionen av palm och sojaolja. Ska det istället vara färsk olja och i så fall skulle HVO vara en gigantisk miljöbov. Produktionen av palmolja är ett stort miljöproblem. Det är anledningen till skövlandet av regnskogar och att utrotningshotade arter som orangutangen kan vara på väg att dö.
– Preem Redefine är Svanenmärkt, det säkerställer att den inte är producerad av råvaror som klassas som palmolja, PFAD eller andra restprodukter från palmoljeproduktionen, skriver Preem.
Enligt brittiska BBC som avslöjade skandalen med HVO i Storbritannien skulle inte alla restprodukter i världen från palmolja räcka till en bråkdel av den HVO som landet konsumerar. Därför har nu brittiska myndigheter lovat att utreda saken.
– Jag blev ombedd att bränna alla dokument. De märker om lasten i Kina, Malaysia och Indonesien, säger deras källa.
Preem lovar att deras nya HVO inte har med den brittiska skandalen att göra. De lovar att deras nya miljödiesel håller vad det lovar.
– Vi har märkt ett stort intresse för Preems drivmedel både på den svenska och europeiska marknaden. Med en växande närvaro på kontinenten ser vi stora möjligheter att öka vår försäljning och samtidigt spela en aktiv roll i omställningen till mer hållbara vägtransporter och minskade fossila klimatutsläpp i Europa, säger Magnus Heimburg.
Fakta om Preem Redefine HVO100
- Produceras i Göteborg på Preems raffinaderi.
- Svanenmärkt – uppfyller Svanens krav för flytande bränsle.
- Förnybar diesel som är kemiskt likvärdig med fossil diesel – fungerar som fullgod ersättare.
- Minst 90 procent lägre fossila växthusgasutsläpp jämfört med fossil diesel.*
- Mycket god köldtålighet – anpassad för nordiskt klimat.
- Råvarubas som inte innehåller palmolja, palmrestprodukter och sojaolja.
- Kompatibel med befintliga dieselfordon – Godkännande från fordonstillverkaren rekommenderas före användningen av HVO100. Om tanklocket på ditt fordon är märkt med ”XTL” så innebär det att fordonet är godkänt för att använda HVO100 och därmed även Preem Redefine HVO100.
* Metoden för beräkning av växthusgasutsläpp i gram CO2ekv/MJ har gjorts i enlighet med artikel 31 i EU-direktivet om förnybar energi (2018/2001/EU)(”RED II”). Referensvärdet som används för fossilt transportbränsle är 94 gram CO2ekv/MJ enligt bilaga V i REDII och används för beräkning av procentuell reduktion.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.