Danmark gör en historisk U-sväng i däckfrågan. Nu lagstiftar de efter toksågad svensk modell.
– Svensk polis tycker inte att det är en bra idé, säger Ulf Emilsson, verksamhetsexpert inom trafik hos polisen.
Den danska däckbranschen firar och champagnekorkarna smäller i taket. Efter en mångårig strid har de vunnit. Nu har Folketinget klubbat ett beslut. Från den första juli i år kommer det för första gången någonsin att bli lagkrav på vinterdäck i Danmark. Kravet gäller bara vid vinterväglag. Det kommer alltså inte att införas några datum när däck ska skiftas. Istället är det upp till bilägarna att själva ansvara för bytet och vara förberedda om det blir halt och snöbyarna drar in från Skagerak.
Det här är ett historiskt beslut i Danmark. Där har man aldrig haft någon lagstiftning med krav på att använda vinterdäck vid halka och kyla. Politikerna hoppas att få ner antalet trafikolyckor vintertid genom den nya lagen.

Det kommer inte att bli ett krav på att byta till sommardäck. Danskar som kör på odubbade vinterdäck får göra det hela året. Då ska vi tänka på att dubbdäck är ungefär lika vanliga i Danmark som en myggfri sommar vid Dalälven. Därför ska den danska däckbranschen försöka övertyga danskarna att äga två uppsättningar bildäck, en för vardera säsong. Om danskarna kommer att lyssna till den uppmaningen eller trotsa experternas råd är fortfarande ovisst.
Den svenska regeringen kom nyligen med ett liknande förslag. Tanken var att skrota datumgränserna och lägga över det på bilägarna. De skulle istället få ta ansvar för att deras fordon hade däck som var anpassade efter väder och vind. Det förslaget sågades fullständigt av den svenska däckbranschen och polisen.
– Om man lägger hela ansvaret på fordonsägarna kommer det att bli enormt besvärligt. Det finns en stor risk att det blir rena vilda western på vägarna. Samtidigt tycker vi att man måste ge polisen mer resurser för att sköta tillsynen av detta. Om man tittar på Norge har de gjort så och det verkar fungera bra, säger Jonas Roupé, vd för Däckspecialisternas riksförbund.
När den svenska regeringen skickade ut sitt förslag möttes de av idel kritik. Det visade sig bara vara politikerna som ville införa detta.
– Enligt myndigheten innebär ett krav på sådana däck vid vinterväglag att det kan bli svårt för enskilda bilister att avgöra när krav på vinterdäck råder. Samma sak gäller för Polismyndighetens kontrollerande personal som riskerar att tillämpa reglerna olika, vilket i sin tur kan skada förtroendet för Polismyndigheten, säger Ulf Emilsson.
Nu har Danmark däremot antagit en liknande lag som börjar gälla redan i sommar. Danskarna uppmanas av däckbranschen att köpa märkta kvalitetsdäck med alptopp/snöflinga. Men däckbranschen avråder bestämt från att använda de nya vinterdäcken i sommarväglag, även om det inte är förbjudet.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.