Rimacs nya batteriteknik med solid state-batteriet kan revolutionera elbilsindustrin. Och den kan göra debut i en ny Bugatti.
Dotterföretaget Rimac Technology, ett fristående företag som skapades efter att Bugatti Rimac bildades 2022, utvecklar elbilsteknik både för eget bruk som för externa klienter. Projekten spänner över mindre hybridsystem upp till kompletta rullande chassin för stora globala tillverkare till lågvolymsaktörer. Företaget utvecklar också elektroniska system, elektriska drivenheter och komponenter för användargränssnitt.
Batterier av typen solid state har visat på stor potential och ses som framtiden inom elbilsbranschen. Några av de främsta fördelarna är en högre energitäthet, en längre livslängd och potentialen till mycket snabbare laddning, samtidigt som de är säkrare än nuvarande litiumjonbatterier.

Samtidigt har den här typen av batteriteknik betraktats lite som en vit val, där mållinjen ständigt har förflyttats in i framtiden. Men nu menar Rimac Technology att de är på god väg att lösa utmaningarna och att man kan påbörja tester inom en mycket snar framtid. Man siktar på en marknadslansering under slutet av decenniet.
I en intervju med Autocar berättar företagets vice VD Nurdin Pitarevic att de har kommit långt i utvecklingsarbetet med ett nytt program av solid state-batterier. Samarbetspartners i projektet är battericellstillverkaren ProLogium och kompositexperter på japanska Mitsubishi.
En prototyp av det nya solid state-batteriet har en kapacitet på 100kWh och sägs vara mellan 20 och 30 % mer energität än ett motsvarande konventionellt batteri med samma dimensioner. Batteriet är också runt 30 kg lättare, en viktbesparing som till stor del kan härledas till det mycket styva kompositskalet från Mitsubishi. Batteripacket kan också laddas mycket snabbare och på ett säkrare sätt.

Vilka applikationer ser Pitarevic för den här nya batteritekniken? Hans önskan är att batteriet först monteras i en ny Bugatti, en modell som är inplanerad till 2030. I dagsläget är det oklart om modellen kommer vara en ren lättviktig EV eller en avancerad hybrid. Pitarevic förväntar sig att kostnaden för solid state-batterier kommer nå samma nivå som för traditionella batterier runt 2035, även om han understryker att Rimac inte har något intresse av att tillhandahålla batteriteknik i volymer för lägre prissatta bilar. Men om en komponenttillverkare skulle vara intresserad av att licensiera teknologin, så skulle de titta närmare på det.
Även om Rimac:s aktier skjuter i höjden i takt med att företaget utvecklas som en namnkunnig leverantör av högteknologiska premiumkomponenter, är det osannolikt att de själva kommer att tillverka bilar förutom märkets egna hypersportbil Nevera, enligt Pitarevic.
Fokus för Rimac som företag ligger idag på att agera som en slutanvändare av elektriska bilar när de konstruerar EV-komponenter: att maximera räckvidden, förbättra säkerheten och då specifikt risken för brand och att minimera laddtider.
Nurdin Pitarevic som blev handplockad från ett toppjobb i bilindustrin av grundaren Mate Rimac själv, säger att Rimac Technology kommer att fokusera på att vara en höginnovativ tillverkare av premiumkomponenter och inte en volymbyggare.
Ett exempel på detta är ett program med nya e-axlar, färdigmonterade drivenheter som kombinerar en elektrisk drivmotor, växellådor och styrelektronik i en rad olika lätta och kompakta hus. Uteffekten ligger mellan 200 och 470 hästkrafter och drivenheterna går att kombinera i olika layouter för att passa framhjuls-, bakhjuls- och fyrhjulsdrivning.
Hur ser framtiden ut? Pitarevic är tydlig.
– Vi gillar premiummarknaden – nischmarknaden, om man så vill – där nytänkande är minst lika viktigt för hur attraktiv en viss bil är som dess prestanda och effekt. Och det är här vi tror att vi kan lyckas.
LÄS MER:
Erol Orhan skriver om bilar och teknik.















