Ny billig elbil först med halvsolid state-batteri

Nya superbilliga MG4 får ett halvsolid state-batteri. Modellen blir den första massproducerade elbilen med tekniken.
– Det finns ingen anledning till att kunder inte ska välja MG4, säger Chen Cui, vd för MG. 

Solid state-batterier har länge lyfts fram som mirakellösningen för elbilar. Jämfört med dagens batterier med flytande elektrolyt utlovar solid state-tekniken längre räckvidd, snabbare laddning, bättre prestanda i kallt väder och lägre brandrisk. Men hittills har ingen tillverkare lyckats ta fram ett solid state-batteri som lever upp till alla dessa löften. I stället har flera företag börjat använda olika varianter av tekniken. Nu visar MG upp sin nya elbil, som är utrustad med ett halvsolid state-batteri.

MG:s vd Chen Cui avslöjade nyligen att nya MG4 blir en av världens första elbilar med ett massproducerat halvsolid state-batteri. Modellen gör sin debut i Kina den 5 augusti, och batteriet består till största delen av fast elektrolyt, rapporterar CarNewsChina.
– Det nya batteriet, som levereras av QingTao Energy, innehåller endast fem procent flytande elektrolyt, säger Chen Cui, vd för MG.

MG har ännu inte avslöjat det exakta priset på nya MG4, men det väntas ligga mellan 107 000 och 161 000 kronor. Det nya batteriet ger elbilen en beräknad räckvidd på omkring 54 mil, enligt CLTC-standarden. Energitätheten uppges vara 180 Wh/kg, och batteriet ska dessutom prestera bättre i kyla än traditionella LFP-batterier. MG hävdar själva att batteriet ska erbjuda 13,8 procent bättre räckvidd i sju minusgrader Celsius.

MG4:s batteri har en kapacitet på 70 kWh och elbilen kommer att ha en bakmonterad elmotor med 161 hästkrafter. MG:s vd Chen Cui har tydligt markerat att MG4 är tänkt att konkurrera med BYD Dolphin. Den nya MG4 är dock något större än Dolphin, med en längd på 4 395 mm, bredd på 1 842 mm och en hjulbas på 2 750 mm. Invändigt får elbilen ett nytt smart cockpitsystem, utvecklat i samarbete med teknikföretaget Oppo.

Om elbilen kommer till Europa är i nuläget oklart, då den för närvarande enbart tillverkas i MG:s fabrik i kinesiska Nanjing. Samtidigt arbetar både BMW och Mercedes med att utrusta olika prototyper med solid state-batterier. När dessa tekniker når färdiga produktionsbilar återstår dock att se. Tidigare har Daniel Brandell, batteriforskare vid Uppsala universitet sagt att han är övertygad om att solid state-batterier kommer att komma ut på marknaden på riktigt i framtiden.
– Det är 100 procent säkert, men vad kommer det att kosta? Kommer de att vara miljömässigt hållbara och hur bra de egentligen kommer att vara, jämfört med litiumjonbatterier, är mycket svårare att svara på, avslutar Daniel Brandell.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt