Få tillverkare har varit i närheten. Men nu har en tillverkare knäckt koden med en ny bensinmotor. Den höjer ribban för verkningsgraden rejält – och kan förlänga förbränningsmotorns existens.
I dag ligger verkningsgraden för vanliga moderna bensinmotorer ofta mellan 38 och 45 procent. Det innebär att en stor del av energin i bränslet går förlorad som värme. Att öka den siffran har länge setts som en nästan omöjlig uppgift. Men nu har kinesiska Omoda & Jaecoo tagit fram en bensinmotor som förändrar allt.
Företaget som är en del av Chery Group har presenterat en motor som tar tekniken flera steg längre. Den kombinerar avancerad termisk isolering, extremt högt kompressionsförhållande och innovativa mekanismer som gör förbränningen mer effektiv och minskar energiförlusterna. Även avgaserna återvinns i högre grad vilket hjälper motorn att hålla nere temperaturerna och samtidigt minska utsläppen.

Trots att elektrifiering är kärnan i Chery Groups långsiktiga strategi, satsar Omoda & Jaecoo också stort på att utveckla förbränningsmotorer. Företaget menar att hybrider under många år framöver kommer att vara det mest praktiska sättet att minska världens energiförbrukning, eftersom de kombinerar bensinmotorns räckvidd med elmotorernas effektivitet.
Nu har man slagit rekord och nått en verkningsgrad på 48 procent. Det är ett stort tekniskt steg framåt jämfört med dagens motorer, som vanligtvis ligger mellan 38 och 45 procent. Varje procentenhet högre verkningsgrad motsvarar ungefär 2,5 procent lägre bränsleförbrukning.
Ju bättre verkningsgrad, desto mer av bränslets energi används alltså till att faktiskt driva bilen – och går inte förlorad som värme. 48 procent kanske låter som lite, men det är en nivå som få tillverkare kommit nära. Det betyder att varje droppe bensin används mer effektivt, vilket både minskar bränslekostnader och koldioxidutsläpp.

Motorn är en del av Omoda & Jaecoos satsning på hybridteknik. Redan i deras nuvarande Super Hybrid System (SHS) används en 1,5-liters bensinmotor tillsammans med två elmotorer och en smart automatlåda. Systemet anpassar automatiskt körläge efter hastighet och belastning, vilket ger lägre bränsleförbrukning och bättre prestanda.
Här når motorn redan 44,5 procents verkningsgrad och en förbrukning på cirka 0,6 liter per mil, samtidigt som bilen kan köra upp till nio mil på ren eldrift. SHS kan dessutom driva externa apparater med upp till 3,3 kilowatt via V2L-funktionen, vilket gör bilen användbar även utanför vägen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.