Nürburgring förbjuder motorcyklar

En av världens mest kända racerbanor sätter stopp för MC-förare. Nu införs strikta regler och begränsade körtider.
– I det här fallet är motorcyklister särskilt utsatta eftersom de inte har någon krockzon, säger banans VD.

Nürburgring, en av världens mest kända racerbana, förbjuder nu motorcyklar från att köra fritt på den klassiska Nordschleife-banan. Istället införs striktare regler och begränsade körtider, vilket redan har väckt stor upprördhet bland motorcyklister.

På sin hemsida skriver Nürburgring att motorcyklar och bilar inte längre kommer att dela banan samtidigt under de populära Touristenfahrten-körningarna, där vanliga förare får möjlighet att testa sina egna bilar på den berömda banan.
– Vi har noggrant undersökt situationen där bilar och motorcyklar deltar samtidigt i turistturer. I det här fallet är motorcyklister särskilt utsatta eftersom de till skillnad från bilförare, inte har någon krockzon. Därför har vi beslutat att strikt separera bilar och motorcyklar i framtiden och omstrukturera erbjudandet för motorcyklister så att de kan njuta av Nürburgring-upplevelsen på ett så säkert sätt som möjligt, säger Nürburgrings VD Ingo Böder i pressmeddelandet.

Det nya upplägget innebär att motorcyklister endast får köra på Nordschleife under organiserade träningspass med guider. Endast fyra sådana heldagar planeras under 2025. På den modernare Grand Prix-banan tillåts motorcyklar fortfarande under turistkörningar, men med separata tidsfönster för att undvika att köra samtidigt som bilar för att skydda motorcyklisterna.

Beslutet har snabbt väckt reaktioner. Många MC-förare har uttryckt sin besvikelse på sociala medier, och i kommentarsfältet på Nürburgrings Facebooksida rasar förare över vad de ser som slutet för motorcykelkulturen på den legendariska banan. En del välkomnar dock beslutet och menar att det är en nödvändig åtgärd för att minska olyckorna.

Nürburgring, belägen i Tyskland, är känd för att vara en av världens mest utmanande racingbanor. Den totala banan är 21 kilometer lång och består av flera olika delar, där Nordschleife är en särskilt populär men också farlig sektion med många kurvor. Under de senaste åren har olyckor, ibland dödliga, fått säkerheten att stå i fokus och nu ser det ut som att motorcyklisterna får ta det största ansvaret.

För de som redan har säsongsbiljetter eller krediter för turistkörningar erbjuder Nürburgring nu möjligheten att antingen använda dem för Grand Prix-banan eller få pengarna tillbaka. Men för många känns det som en klen tröst. Drömmen om att kasta sig in i “Gröna helvetet” på två hjul verkar vara över för nu i alla fall.

LÄS MER: