Snart går den sista Delplocken i graven. Efter domstolsbeslutet finns bara en kvar i Sverige.
– Det är synd om alla privatkunder som inte kan få de här smågrejerna som de vill ha. Vi stängde sista mars, säger Robin på Alingsås Bildemontering.
De har varit en del av det stora internationella företaget Autocirc. Det är också det företag som drivit kedjan av Delplockar runt om i landet.
– Det finns en kvar i Helsingborg. Sedan är väl alla stängda. För alla som letar bildelar är det väldigt trist, säger Robin.
Bakgrunden är en dom i mark- och miljödomstolen i Växjö. Enligt den krävs stramare regler för skrothandlare som säljer bildelar på självplock.
– Stängningen av vår självplock-verksamhet inom Autocirc är ett naturligt steg framåt med hänsyn till den trend och utveckling vi ser på marknaden i form av ökade krav på spårbarhet av bildelar genom hela värdekedjan, säger Gisela Nordlin, marknadschef på Autocirc.

Det är Naturvårdsverket som drivit frågan om att stänga delplockarna. Enligt skrotningsbranschen blir effekterna sämre för miljön.
– Man tar inte vara på lika mycket delar längre. Tänk så här om vi har tio drivaxlar på hyllan och ska skrota en Golf. Då sparar man inte en elfte, resultatet blir att allt fler delar slängs, säger Robin.
De allra flesta delplockarna försvann sista mars. Några överlevde lite längre. Än så länge håller Helsingborg öppet. Men ingen vet hur länge det kommer att vara.
– Det kommer inte att hända något de närmaste två veckorna, ni får vänta tills efter semestern, säger Marcus Wigren på Autocirc.

De som arbetar inom skrotningsbranschen beklagar beslutet. Delplockarna blev ett helgnöje för många som är intresserade av motorer.
– Det här påverkar såklart verksamheten. Man får inte lika mycket ut av en bil längre. Men det är så med byråkrati och regler, säger Robin.
Branschorganisationen är också kritisk mot de nya reglerna. Enligt dem vore det bättre ur ett hållbarhetsperspektiv att behålla delplockarna.
– Våra medlemmar har bedömt att det blir svårt att bedriva den här verksamheten vidare. Det går i praktiken, men det skulle innebära att man måste förbereda varenda del innan kunderna befattar sig med dem. Men det blir inte möjligt, säger Andreas Frössberg, vd för Sveriges Bilåtervinnares riksförbund.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.