Norsk expert: Volvo kan vara borta om 5 år

Volvo är ett av Sveriges mest välkända bilmärken. Men nu varnar en ansedd norsk expert för att det kan vara borta redan om fem år. Branschen är under hård press, och flera tillverkare riskerar att slås ut.

Volvo har länge varit en självklar del av bilvärlden. Men framtiden är allt annat än trygg, enligt en norsk bilexpert.
– Det är inte säkert att Volvo finns kvar om fem år. Det behöver inte Volkswagen eller Ford göra heller, i alla fall inte europeiska Ford. Det är en tuff bransch, säger Benny Christensen, expert på bilteknik hos stora bilistorganisationen NAF till Motor.

Han har följt bilindustrin i decennier och menar att många av dagens etablerade bilmärken står inför ett avgörande vägskäl. Enligt honom är marknaden under hård press. Inte minst från Kina, där nya bilmärken växer fram i snabb takt.
– Många kommer att försvinna innan Toyota behöver stänga dörren, säger han.

En expert på NAF (Norges motsvarighet till M Sverige) tror att Volvo kan försvinna inom fem år – oavsett deras snart 100-åriga historia.

Att just Volvo nämns som ett märke som riskerar att försvinna sticker ut, särskilt eftersom det svenska märket ofta betraktas som stabilt. Men Christensen tror inte att historik eller igenkänningsfaktor räcker längre.
– Tesla är helt oförutsägbart. Om tio år kan de vara ett av världens största märken – eller ha gått under.

Fler märken han nämner som utsatta är Citroën, Opel, Mitsubishi, Nissan och Subaru. Dessutom tror han att flera av de kinesiska bilmärken som försökt slå sig in i Norden snart kommer att dra sig tillbaka, när försäljningen uteblir.

Christensen är inte ensam om sin oro. Den erfarne norska biljournalisten Jon Winding-Sørensen menar att hela bilbranschen är i kris och inte bara enskilda märken.
– Bilar är inte på modet längre. Folk bryr sig inte om bilmärken, de är intresserade av transportlösningar, säger han till Motor.

Även Robert Næss som är investeringschef på Nordea tror att kartan ritas om. Han menar att stora europeiska märken som BMW och Mercedes kan leva vidare i namn. Men bli kinesiskägda och tillverkade i Asien. Han pekar på Volvo som ett tydligt exempel. Ett märke som fortfarande uppfattas som svenskt men som i själva verket ägs av kinesiska Geely sedan 2010.
– Det är inte farligt att köpa bil från kända märken idag. Men det kommer att bli färre aktörer framöver.

Och även om ett bilmärke försvinner, tror både Næss och Christensen att det fortsatt kommer vara möjligt att få tag på reservdelar och service. Åtminstone om bilen kommer från en etablerad tillverkare.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt