Norges minister oroad

Norsk ex-minister varnar för kinesiska bilar

Kinesiska elbilar växer så det knakar i Sverige och Norge. Detta gör Norges tidigare transportminister Ketil Solvik-Olsen oroad.
– Om det stod tusen kineser och filmade runt om i Oslo skulle man börja undra vad de höll på med. Istället är det flera tusen kinesiska bilar som rullar runt, alla ganska välutrustade med kameror och liknande, säger ex-ministern till Motor.no.

Kinesiska bilar blir allt vanligare i Skandinavien. I Sverige säljer kinesiska MG väldigt bra med populära modeller som MG4 och MG5. Även BYD går stabilt och är ett av de snabbast växande kinesiska märkena i landet, och även Volvo ägs av Kinesiska bilmärket Geely. I Norge går utvecklingen åt samma håll – där lockar elbilarna med låga priser och generös utrustning. Men framgångarna oroar den tidigare norska ministern.

Ketil Solvik-Olsen, tidigare Norges minister för transport och kommunikation, är mycket skeptisk till kinesiska biltillverkare. Han oroar sig både för säkerhet, teknologi och datainsamling, samt för hur Kinas allt större makt kan påverka tillgången på råvaror och utvecklingen av bilindustrin.
– Min utgångspunkt är att vi återigen befinner oss i ett kallt krig – där Kina nu är motståndaren, säger Solvik-Olsen till Motor.no.

MG:s elbilar har blivit väldigt populära i både Sverige och Norge. Men Norges tidigare transportminister är oroad för datan som samlas in.

Solvik-Olsen vill att länder ska kunna handla fritt med varandra och satsa på det de är bäst på, men bara om man kan lita på varandra – och han litar inte på Kina. Han varnar för att det inte fungerar om det finns risk att den andra parten utnyttjar situationen för egen vinning eller makt. Som exempel tar han upp att Kina kontrollerar en stor del av världens sällsynta mineraler, såsom litium och kobolt, och att de tillverkar bilar fulla av kameror och sensorer, vilket ger oro kring hur de samlar in datan.

– Jag är ju nationalekonom och tror på frihandelns principer: Om alla litar på varandra ska alla specialisera sig på sitt och handla. Men om vi inte litar på varandra kan man inte låta ett land kontrollera 90 procent av världens förekomster av sällsynta mineraler. Samma gäller teknologi: Om det stod tusen kineser och filmade runt om i Oslo skulle man börja undra vad de höll på med. Istället är det flera tusen kinesiska bilar som rullar runt, alla ganska välutrustade med kameror och liknande. Vem vet var datan hamnar?

Solvik-Olsen säger att de kinesiska biltillverkarna gärna lyfter fram att de följer alla EU:s och nationella regler för dataskydd. Trots detta litar inte den tidigare ministern på allt som sägs.
– De kan säga hur mycket de vill att all data dessa bilar samlar in här stannar här i Europa. Men jag litar helt enkelt inte på det, för de representerar ett helt annat samhällssystem än vårt. Vad vet vi med 100 procents säkerhet om vem som har tillgång till denna datainsamling? Vad vet vi med säkerhet om att den inte delas?
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt