Niclas köp av Koenigsegg till rätten – kräver 16 milj

Niclas Kappelin beställde en Koenigsegg Gemera. Men när bilen blev 14 miljoner kronor dyrare drog han sig ur affären och stämde bilhandlaren Bendt Bil. Han vill ha 16,2 miljoner i skadestånd för att han inte fick köpa den avtalade hyperbilen. Om en månad möts parterna i tingsrätten.
– Han har fått tillbaka handpenningen med ränta, säger Markus Johansson på Bendt Bil.

För tre år sedan beställde Niclas Kappelin nya fyrsitsiga hyperbilen Koenigsegg Gemera. Han skulle betala 18 250 000 kronor för bilen, som skulle levereras av Bendt Bil i Halmstad. Men ifjol bestämde sig Koenigsegg för att inte tillverka modellen efter de mått som Kappelin beställt. Istället erbjöds han att köpa en version som var 14 miljoner kronor dyrare, totalt drygt 32 miljoner kronor. 

När affären sprack betalade Bendt Bil tillbaka handpenningen på 1,5 miljoner kronor med ränta och trodde att affären var överstökad. Men Niclas Kappelin är besviken och har nu tagit saken till tingsrätten och stämt Bendt Bil. Nu ska parterna mötas i Halmstad Tingsrätt den sjätte november. Niclas Kappelin kräver att Bendt Bil ska betala 16,2 miljoner kronor plus ränta till honom för det avtalade bilköpet som inte blev av.

Enligt avtalet skulle bilen ha en trecylindrig motor och kosta 18,2 miljoner kronor. Den versionen ska inte längre tillverkas och bilhandlaren Bendt Bil kan inte leverera den bilen.
Istället kommer bilen med en V8-motor och prislappen har stigit till drygt 32 miljoner kronor.

– Jag samlar på och investerar i sportbilar och var stolt och glad över att vara en av de första beställarna i världen av Koenigsegg Gemera. Jag träffade Christian och Halldora von Koenigsegg i fabriken i Ängelholm för första gången 31 mars 2021 och ända sedan dess har de talat varmt om hur viktigt det är för dem att ha familjära band med sina kunder. När jag beställde Gemeran fanns inte så många detaljer tillgängliga, men det var känt att Gemeran skulle vara en V3a (dvs ha en trecylindrig förbränningsmotor) som tillsammans med tre elmotorer skulle generera 1700 hk. Jag valde medvetet att investera i ett mycket tidigt skede, bl.a. eftersom efterfrågan och därmed priserna har en tendens att öka ju närmare lanseringen man kommer. Gemeran skulle dessutom släppas i enbart 300 exemplar över en treårsperiod, så jag bedömde att den tidiga produktionsplatsen hade ett stort värde, skriver Niclas Kappelin.

Men omväntade omständigheter som förändrade bilköpet tillstötte. I juli 2023 presenterade Koenigsegg ett alternativt motorutförande, en V8-version, som skulle tillverkas jämte versionen med trecylindrig motor. Bendt Bil uppgav då att den bil Niclas Kappelin beställt inte skulle komma att levereras.

– När Koenigsegg i juli 2023 valde att lansera en V8 som ytterligare motoralternativ hade jag inga större synpunkter på det. Jag förstår att förändringar sker vid utvecklingen, det är helt naturligt med den här typen av bilar och jag kan förstå att Koenigsegg vill hålla nere produktionskostnaderna och därför anpassa V3ans motorkonfiguration till att också fungera för V8:an. Detta ledde dock till en prestandaförsämring av V3an från 1700 hk till 1400 hk, vilket är en rätt väsentlig försämring. Jag ville dock fortfarande ha den bil jag beställt och var beredd att betala det avtalade priset, trots prestandaförsämringen på V3an. Men när Bendt Bil ville att jag skulle betala nästan dubbelt så mycket som vi hade kommit överens om för att få den nionde Gemeran blev jag faktiskt riktigt irriterad. Att tro att man som företag kan höja priset för att jag ska behålla min beställning är helt absurt.  Vi hade ju ett avtal med ett bestämt pris och jag hade redan väntat i över tre år på min bil. Det är uppenbart att de försöker ta sig ur ett ekonomiskt ofördelaktigt avtal genom att påstå att bilen inte kommer att tillverkas, skriver Niclas Kappelin till Carup.

Bendt Bil har betalat tillbaka hela handpenningen till Kappelin och kan inte längre leverera den bil som avtalats. Den versionen ska helt enkelt inte tillverkas.
– Han beställde den här bilen 2020, men den kommer inte att tillverkas och då kan vi inte leverera den. Kunden har fått tillbaka hela handpenningen på en och en halv miljoner jämte ränta, säger Markus Johansson, delägare i Bendt Bil.

Den nya versionen av Koenigsegg Gemera har 2300 hästkrafter.
Nu hamnar tvisten om hyperbilen i Halmstad Tingsrätt. Den sjätte november möts parterna för en första förhandling.

Istället för att leverera den bil som Niclas beställt blev han erbjuden en mycket dyrare version.
– Han blev erbjuden den uppdaterade Gemeran men annan motor för 32 815 000 kronor. Vi är besvikna och ledsna, det hade varit trevligt att ha honom som kund, säger Marcus Johansson.

Men det var inte priset det pris som Niclas Kappelin kommit överens med leverantören.
– På senare tid verkar det dessutom som att Koenigsegg överhuvudtaget inte tänker tillverka någon Gemera med en V3-motor. Jag vet inte om Koenigsegg kanske har planerat detta från början, men det hoppas jag verkligen inte. I sådana fall har de ju till och med ljugit för mig. Jag har skickat två personliga brev till Christian och Halldora von Koenigsegg där jag förklarat min syn, och de har inte ens bemödat sig att svara. Jag känner mig utnyttjad och överkörd. Om de hade visat ett annat bemötande hade den här frågan kanske kunnat lösas utanför rättssalen, men de har varit helt kallsinniga mot mig. De tror tydligen att de kan behandla sina kunder som de vill, utan konsekvenser. Jag ser fram emot att detta ska prövas i rätten, säger Niclas Kappelin.

När vi talar med Koenigsegg bekräftar de att bilen inte ska produceras, och att de ser ärendet som avslutat när handpenningen återbetalats.
– Bilen som beställdes kommer inte att produceras. Bendt Bil har i stället erbjudit kunden att köpa en av de nya versionerna av Gemeran som kommer att produceras. Eftersom kunden inte har varit intresserad av denna möjlighet har Bendt Bil återbetalt erlagd handpenning jämte ränta och därmed ansett att ärendet varit avslutat, uppger Koenigsegg i en kommentar.

Den sjätte november möts parterna i Halmstad Tingsrätt för en förberedande förhandling. Då gås ärendet igenom i en muntlig förberedelse i rätten och domstolen undersöker om det går att träffa en förlikning, eller om parterna kan komma överens på något annat sätt. Går inte det väntar en större huvudförhandling där domstolen får avgöra tvistemålet.
LÄS MER: