Nederlaget: Här blir elbilen bensinbil

Fiats satsning på elbilsfabrik för Fiat 500e har blivit ett fiasko. Trots miljardsatsningar har produktionen har rasat med nästan 70 procent på ett år. Nu visar Fiat upp den bensindrivna hybridversionen av Fiat 500.

Fabriken i Mirafiori, Italien byggdes om för över 750 miljoner euro för att bli en modern fabrik som endast tillverkar elbilar. Dessutom har stora pengar lagts på närliggande anläggningar för att sätta ihop batterier och producera förnybar energi. Totalt handlar det om investeringar på flera miljarder euro.

Men efterfrågan på elbilar från fabriken har varit mycket lägre än väntat. År 2023 tillverkades över 77 000 bilar i Mirafiori, men 2024 sjönk produktionen till bara cirka 26 000 bilar – nästan 70 procent färre. Situationen tvingade Fiat att agera. Därför bestämde de redan förra året att ta fram en mild hybrid-version av Fiat 500, eftersom den rena elbilen inte säljer tillräckligt för att hålla produktionen igång.

Nu visar Fiat upp den bensindrivna hybriden. Den nya modellen har en bara liten 1,0-liters motor med tre cylindrar som ger 70 hästkrafter. Den är kompletterad med ett enkelt mild hybrid-system som fungerar på 12 volt. Elmotorn är liten, bara 3,6 kW, och är kopplad med ett bälte som ersätter startmotorn och generatorn. Batteriet är ett litet litiumjonbatteri på 11 Ah. Motorn är i stort sett samma som i Fiat Panda, men det har tagit tid att anpassa elbilsplattformen i Fiat 500e så att den passar en förbränningsmotor.

Produktionen av mildhybrid-versionen väntas börja först i november 2025. Fiats chef Olivier Francois kallade nyligen den nya versionen för en ”500 för riktiga människor, en pragmatisk 500”. Han menade att den rena elbilen inte passar alla. Han sade också att bara 5 000 bilar kommer att tillverkas i år, men att produktionen senare kan bli upp till 100 000 bilar per år.

Priset är ganska högt. Den helt elektriska 500e börjar på cirka 220 000 kronor i Italien, medan mildhybriden med 1,0-motorn kostar från cirka 200 000 kronor. Det är bara omkring 20 000 kronor billigare, men ändå mycket dyrare än en Fiat Panda med samma motor, som kostar från cirka 125 000 kronor. Köparna betalar alltså mycket extra pengar för design och för att en elbilsplattform har byggts om till mild hybrid.

Under årets första fem månader såldes bara 7 331 exemplar av fiats helt elektriska 500e, jämfört med 14 697 samma period året innan. Det betyder att försäljningen har halverats. Fiat kan alltså inte längre fortsätta satsa på modellen om den bara finns som elbil.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt