Så här ska du dra åt hjulskruvarna. Biloraklet ger svenskarna en präktig bakläxa – och visar det okända knepet.
– Man tar ett fälgkors och mäter hur långt det är, säger Stefan Olsson på BSR.
Många svenskar kan inte byta hjul på ett korrekt sätt – de har gjort fel hela livet. Bilgurun Stefan Olsson ger oss en lektion i hur man skiftar tryggt och säkert.
– Om man hör ett dubbelklick på momentnyckeln så har det blivit för mycket. Är ni på en däckverkstad så be dem att dra åt en gång till, säger han.
Många däckexperter hävdar att momentnyckeln är vägen till lyckliga däck. Stefan Olsson simmar godmodigt mot strömmen. Enligt honom är det inte många som kan hantera de här dyra verktygen. Istället tar han fram ett hederligt gammalt fälgkors och visar ett knep.
– Man tar ett fälgkors och mäter hur långt det är. Sedan kan man använda sin egen vikt för att räkna ut hur man ska göra.
Så räknar du ut hur ska dra åt hjulskruven med din egen vikt

Han tar ett fälgkors och fäster det i hjulet samtidigt som det balanserar mot en domkraft. Stefan mäter dess längd och adderar sin egen vikt. I Stefans fall behöver han ställa sig 16,8 centimeter ut för att det ska bli rätt.
– Räkna ut hur långt på fälgkorset du måste stå och dra åt där. Hoppa inte, skutta inte, utan bara dra åt, säger Stefan Olsson.
Däckbranschen avråder från att smörja
Däckbranschen har gått ut med rekommendationer att man inte ska smörja hjulskruvar. Enligt dem är det en stor anledning till att 30 000 däck lossnar i Sverige varje år. Sammantaget orsakar det omkring 900 olyckor.
– Vi har gått ut med rekommendationer att man inte ska smörja bultarna/muttrarna. Istället ska man rengöra dem med en stålborste, säger Dennis Alexis, expert på Swedish Tire & Rim Organization (STRO).
Däckbranschens råd är riktade mot den breda massan. Svensken har en tendens att skvätta för mycket olja.
– Då finns risken att muttern eller bulten går av och däcket kan lossna, säger Dennis Alexis.
Smörja eller inte smörja. Det är frågan. Och saken engagerar verkligen hemma i stugorna.
– Jag har under ca 40 års tid lossnat och skruvat fast cirka 50 hjul per år. Jag har aldrig varit med om att smorda hjulbultar, hjulmuttrar suttit löst och/eller lossnat. Däremot när det inte har varit smort, har jag varit med om både lösa och saknade hjulbultar, skriver en läsare.
Stefan Olsson berättar istället om hur vi ska smörja tryggt och säkert.
– Om du tittar på en hjulskruv så är den väldigt kort. Om man jämför med en topplocksskruv som är mycket längre, säger Stefan Olsson.
Han tar fram en hjulskruv eller bult. Stefan håller upp den och förklarar hur man ska smörja och var det inte får finnas något smörj.
– Överst finns en krona, den ska vara helt torr och ren. Man ser till att borsta av den. Sedan är det bästa att ta kopparpasta på själva gängorna, säger Stefan Olsson.
Det heter inte hjulbultar
Han penslar på en mycket försiktig droppe kopparpasta på skruvens topp. Enligt honom räcker det. Och på det viset får man inget smörj på den känsliga kronan. Många Carupläsare hör av sig och blir förbannade när jag kallar det för hjulbultar vid däckskifte.
– Du kan omöjligt byta DÄCK med hjälp av en momentnyckel! Det är väl ändå FÄLGEN som även du skruvar fast på bilen, eller? Och fälg med påmonterat däck heter enligt all expertis och sakkunskap HJUL SÅ BÖRJA ANVÄNDA RÄTT NAMN VETTJA, skriver en mycket upprörd läsare.
Den upprörda läsaren har rätt.
– Det heter hjulskruvar, slår Stefan Olsson fast och med det tar det mänskliga förnuftet ett monumentalt språng rakt in i framtiden.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















