Myter om elbilar bromsar omställningen, visar en stor undersökning. Men nästan alla svenska elbilsägare kommer byta till ny elbil igen.
– Felaktig information om elbilar är ett stort problem, säger Joel Levin, ordförande för undersökningen.
Övergången till elbilar hade kunnat gå mycket snabbare. Men myter och rykten förhindrar att processen går snabbt. Den visar Global EV Alliance, som har gjort en stor undersökning på 26 000 elbilsägare från 30 länder. Undersökningen visar att 77 procent av elbilsförarna säger att myter är det största hindret för att fler ska börja köra elbil. I Sverige var det 56 procent som såg myterna som ett stort problem. Men ännu större hinder var priset som angavs av 58 procent.
Bland svenskarna är 94 procent nöjda över att vara elbilsägare. Och 97 procent säger att om de var tvungna att byta bil imorgon, skulle de valt en ny elbil. Joel Levin är ordförande för Global EV Alliance. Han säger:
– Felaktig information om elbilar är ett stort problem. Den kan göra att både politiker och vanliga människor litar mindre på elbilar, som ett sätt att minska klimatförändringar och luftföroreningar.

Myt 1: Brandfarliga
En vanlig myt är att elbilar ska vara brandfarliga. Men 88 procent av elbilsägarna i undersökningen säger att de inte oroar sig alls för att deras elbil skulle vara brandfarlig. I Sverige är siffran 93 procent. Alla undersökningar visar också att elbilar brinner mer sällan än förbränningsbilar, även om det händer.
– Det är tydligt att myterna inte påverkar nuvarande elbilsförare, eftersom de vet från erfarenhet att dessa myter är falska, säger Levin.
Myt :2 Livslängden på batteriet
Många som kör bil med förbränningsmotor tror att livslängden på batteriet är ett problem. Men i Sverige visades att 83 procent inte oroar sig över batteriets livslängd. Undersökningen visar också att 44 procent tycker det är svårt att övertyga vänner eller familj att köpa elbil – på grund av myter kring elbilar. Flera nya undersökningar visar också att batterierna ofta håller i bilens livslängd, särskilt på nyare elbilar.
Kritiska till särskilda märken
I Sverige uppger 33 procent tillfrågade att de undviker Tesla, och 30 procent undviker bilmärken från Kina. Ett resultat som stämmer hyfsat väl överens med övriga länder. Totalt 53 procent av de tillfrågade uppger att de medvetet undviker vissa bilmärken av politiska eller samhälleliga skäl.
– I undersökningen nämner respondenter främst sina etiska invändningar mot Tesla (40 procent globalt) och kinesiska bilmärken (12 procent globalt), skriver Geva.
Politiska beslut – som påverkar priset på elbilar
Enligt undersökningen tror flera ägare att politiska beslut gör elbilar dyrare än vad de behöver vara. 58 % anser att priset är ett hinder för att övergå till elbilar. Men samtidigt visar också 45 % av de svarande att lägre energikostnader var en av anledningarna till att de valde just elbil. Ellen Hiep har varit delaktig i undersökningen. Hon avslutar:
– Detta är ett tydligt budskap till politiker som vill att fler ska köra elbil: de måste göra åtgärder som gör elbilar till det mest prisvärda alternativet.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















